Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BASY201 | GENERAL LAW | 3 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrencilere hukukun temel kavram ve kurumlarını tanıtmak, hem güncel yaşamda hem de almakta oldukları eğitimin çeşitli yerlerinde karşılaştıkları kavramların içeriği hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. Diğer yandan bundan sonraki dönemlerde alacakları hukuk derslerinin de bir anlamda alt yapısını hazırlamak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, hukuk kurallarının özellikleri ve hukukun bilgi kaynakları, hukuk kurallarının ayırımı, çağdaş hukuk sistemleri, yaptırım ve çeşitleri, kamu hukuku, özel hukuk, karma hukuk dalları ve alt ayrımları, hukukun çeşitli açılardan uygulanması, hak, hak sahipliği ve ehliyet kavramları, sorumluluk ve sorumluluğun işletilmesi, yargı örgütü ve fonksiyonu gibi hukuka ilişkin temel altyapıyı sağlayacak konulardan oluşmaktadır |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hukukun konu, yöntem ve yazılı-yazısız kaynaklar ile yardımcı kaynaklarının ne olduğunu tanımlar. |
Hukuki olay, hukuki fiil, hukuki işlem kavramlarını ve kavramlar arasındaki farkları belirtir. |
Yasama, yürütme ve yargı erklerinin yetkileri ile özel hukuk ve kamu hukuku arasında ayrımları sıralar. |
Anayasa, ceza, idare, medeni, borçlar, icra-iflas hukuku gibi özel ve kamu hukukun alt dallarına ilişkin sınıflandırma yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Anlatım | Hukukun Tanıtımı, Önemi, Amacı, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | İlgili bölümün okunması | Hukukun Bilgi Kaynakları, Hukuk Sistemleri Ve Adalet Kavramı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | İlgili bölümün okunması | Hukukun Türleri, Alt Başlıkları, Kamu Hukuku-Özel Hukuk Ayrımı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | İlgili bölümün okunması | Kuvvetler Ayrılığı, Yasama Faaliyeti Ve Kanunların Hazırlanma Süreci | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | İlgili bölümün okunması | Yargı Örgütü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | İlgili bölümün okunması | Hukuk Kurallarının Çeşitleri, Hukuk Kurallarının Yer Zaman Bakımından Uygulanması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | İlgili bölümün okunması | Hukukta yorum ve akıl yürütme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İlgili bölümün okunması | Hukukta yorum ve akıl yürütme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | İlgili bölümün okunması | Hukuk Kurallarının Arasında Çatışma Sorunu | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | İlgili bölümün okunması | Hakimin Hukuk Yaratması ve Takdir Yetkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | İlgili bölümün okunması | Hukuk Kurallarının Müeyyidesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | İlgili bölümün okunması | Hak Kavramı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | İlgili bölümün okunması | Hukukî Olaylar, İşlemler, Sözleşmeler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | İlgili bölümün okunması | Yargı Fonksiyonu ve Organı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Gözler, K.(2017), Hukuka Giriş, Ekin Yayınevi, 14. Baskı. |
Teziç, E. (2014). Anayasa Hukuku, Beta, 16. Baskı. Ankara |
Günday, M. (2012) İdare Hukuku, İmaj Yayıncılık, 10. Baskı, |
Tomkins, A. (2003). Public law. OUP Oxford. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Oral and Dental Health Program in the field, be able to have a basic level of theoretical knowledge.
|
4 | |||||
2 |
Will serve as the intermediate elements in the field of health sciences in the knowledge of medical terminology, to dominate and to gain competence in using.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Is related to the health sciences and technology access to information regarding the ways and means to gain competence in the use.
|
0 | |||||
2 |
Along with a team of physicians to work together in creating and acquiring competence.
|
0 | |||||
3 |
Priority including physicians, patients, colleagues and be able to communicate effectively with other sectors of society to gain competence.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With regard to the field of recognition and related tools and equipment in the pursuit of technological advances to gain competence.
|
0 | |||||
2 |
To gain competence in computer skills.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To gain competence in applying the rules of hygiene.
|
0 | |||||
2 |
Aid to gain competence in practice.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With regard to the field of history taking, files, etc. to prepare. To gain competence in handling of patient information.
|
0 | |||||
2 |
Adopting and applying ethical principles and professional values to qualify.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To qualify to be able to carry professional liability.
|
3 | |||||
2 |
To follow the profession's information to gain competence in acquiring the habit.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To gain proficiency in performing teamwork.
|
1 | |||||
2 |
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design and management practice, helpful staff training, effective working order, occupational diseases prevention methods, environmental protection, job security and to have information about quality management and to act according to these issues.
|
5 | |||||
2 |
Career ideas orally or in writing to the relevant individuals and organizations to express and oral and dental health of the national and international agenda irdeleyip possible to evaluate the results.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 2 | 8 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 96 |
Total Workload of the Course Unit | 96 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |