TR EN

FIRST AID PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SMP204 FIRST AID 3 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. ŞABO KESLER
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ESRA BARAN-Öğr.Gör. NAZİFE KOÇ ATICI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile ilk yardımın temel ilke ve uygulamalarına yönelik bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İlk yardım dersi; ilk yardımın temel uygulamaları, çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği uygulamaları, kanamalar, zehirlenmeler, acil taşıma teknikleri, kırık , çıkık ve burkulmalarda ilk yardım uygulamaları konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İlk yardım temel ilke ve uygulamalarını bilir.
İlk yardımın temel prensiplerini uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
Yetişkinlerde temel yaşam desteği uygular.
Çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
Solunum yolu tıkanıklığı gibi acil solunum yolu müdahalelerini yapar.
Kanamalara yönelik ilk yardım prensiplerini uygular.
Baş ve boyun yaralanmalarında ilk yardım prensiplerini bilir.
Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım prensiplerini bilir.
Zehirlenmelerde ilk yardım uygular.
Acil taşınma tekniklerini bilir ve uygulama becerisine sahiptir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı -görsel kaynaklar, Literatür Okuma İlk yardımın temel uygulamaları Anlatım
2 Yazılı -görsel kaynaklar, Literatür Okuma İlk yardımda İnsan Vücudunu Tanıma Anlatım
3 Yazılı -görsel kaynaklar, Literatür Okuma Yetişkinlerde temel yaşam desteği Anlatım
4 Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma Dış ve iç kanamalarda İlk Yardım Anlatım
5 Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma Şoklarda İlk Yardım Anlatım
6 Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma Yanık Donma Ve Sıcak Çarpması Anlatım
7 Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma Temel Yaşam Desteği Çocuk ve Bebeklerde Temel Yaşam Desteği Anlatım
8 - ARA SINAV -
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma Göz ,Kulak,Burna Yabancı Cisim Kaçması Anlatım
10 Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma Göz ,Kulak,Burna Yabancı Cisim Kaçması Anlatım
11 Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma Tıkanma ve Boğulmalarda İlk Yardım, Hemlich Manevrası Anlatım
12 Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma Bilinç bozukluklarında ilk yardım Anlatım
13 Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma Yaralanmalarda ilk yardım Anlatım
14 Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma Kırık ,Çıkık Ve Burkulmalarda İlk Yardım Anlatım
15 Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma Acil taşıma teknikleri , Rentek Manevrası Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Erden, S. (2021). Sağlık Bilimlerinde İlk Yardım ve Uygulamaları. (2021). Akademisyen Kitabevi.
Somyürek, H. İ., Kumaş, H., Kumaş, A., Koç, A. (2007). İlk yardım teknikleri: ilkyardım : "yaşamı ölümden ayıran ince çizgi". Endonezya: Palme Yayıncılık.
O'Connor, F. (2014). Advanced First Aid for First Responder on Scene.Xlibris UK.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Oral and Dental Health Program in the field, be able to have a basic level of theoretical knowledge.
0
2
Will serve as the intermediate elements in the field of health sciences in the knowledge of medical terminology, to dominate and to gain competence in using.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Is related to the health sciences and technology access to information regarding the ways and means to gain competence in the use.
1
2
Along with a team of physicians to work together in creating and acquiring competence.
3
3
Priority including physicians, patients, colleagues and be able to communicate effectively with other sectors of society to gain competence.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With regard to the field of recognition and related tools and equipment in the pursuit of technological advances to gain competence.
0
2
To gain competence in computer skills.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To gain competence in applying the rules of hygiene.
3
2
Aid to gain competence in practice.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With regard to the field of history taking, files, etc. to prepare. To gain competence in handling of patient information.
1
2
Adopting and applying ethical principles and professional values ​​to qualify.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To qualify to be able to carry professional liability.
3
2
To follow the profession's information to gain competence in acquiring the habit.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To gain proficiency in performing teamwork.
3
2
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Design and management practice, helpful staff training, effective working order, occupational diseases prevention methods, environmental protection, job security and to have information about quality management and to act according to these issues.
3
2
Career ideas orally or in writing to the relevant individuals and organizations to express and oral and dental health of the national and international agenda irdeleyip possible to evaluate the results.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 4 1 4
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 9 9
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 9 9
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 80
Total Workload of the Course Unit 80
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0