Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SMP204 | FIRST AID | 3 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SEVAL FATMA YILMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. EMEL ÇAKAR-Dr.Öğr.Üyesi ERKAN BULUT |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile ilk yardımın temel ilke ve uygulamalarına yönelik bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır. Alan dışı seçmeli dersler ile ilgi duyduğu alanlarda bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İlk yardım dersi; ilk yardımın temel uygulamaları, çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği uygulamaları, kanamalar, zehirlenmeler, acil taşıma teknikleri, kırık , çıkık ve burkulmalarda ilk yardım uygulamaları konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İlk yardım temel ilke ve uygulamalarını bilir. |
İlk yardımın temel prensiplerini uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. |
Yetişkinlerde temel yaşam desteği uygular. |
Çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. |
Solunum yolu tıkanıklığı gibi acil solunum yolu müdahalelerini yapar. |
Kanamalara yönelik ilk yardım prensiplerini uygular. |
Baş ve boyun yaralanmalarında ilk yardım prensiplerini bilir. |
Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım prensiplerini bilir. |
Zehirlenmelerde ilk yardım uygular. |
Acil taşınma tekniklerini bilir ve uygulama becerisine sahiptir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı -görsel kaynaklar, Literatür Okuma | İlk yardımın temel uygulamaları | Anlatım |
2 | Yazılı -görsel kaynaklar, Literatür Okuma | İlk yardımda İnsan Vücudunu Tanıma | Anlatım |
3 | Yazılı -görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Yetişkinlerde temel yaşam desteği | Anlatım |
4 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Dış ve iç kanamalarda İlk Yardım | Anlatım |
5 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Şoklarda İlk Yardım | Anlatım |
6 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Yanık Donma Ve Sıcak Çarpması | Anlatım |
7 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Temel Yaşam Desteği Çocuk ve Bebeklerde Temel Yaşam Desteği | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Göz ,Kulak,Burna Yabancı Cisim Kaçması | Anlatım |
10 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Göz ,Kulak,Burna Yabancı Cisim Kaçması | Anlatım |
11 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Tıkanma ve Boğulmalarda İlk Yardım, Hemlich Manevrası | Anlatım |
12 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Bilinç bozukluklarında ilk yardım | Anlatım |
13 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Yaralanmalarda ilk yardım | Anlatım |
14 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Kırık ,Çıkık Ve Burkulmalarda İlk Yardım | Anlatım |
15 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Acil taşıma teknikleri , Araç içi kazalarda hasta/yaralı çıkarma (Rentek Manevrası) | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Erden, S. (2021). Sağlık Bilimlerinde İlk Yardım ve Uygulamaları. (2021). Akademisyen Kitabevi. |
Somyürek, H. İ., Kumaş, H., Kumaş, A., Koç, A. (2007). İlk yardım teknikleri: ilkyardım : "yaşamı ölümden ayıran ince çizgi". Endonezya: Palme Yayıncılık. |
O'Connor, F. (2014). Advanced First Aid for First Responder on Scene.Xlibris UK. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 4 | 200 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the basic concepts in the field of Oral and Dental Health Program.
|
||||||
2 |
Uses medical terminology in the field in which he/she will serve as an intermediate staff member.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with the physician on a team.
|
||||||
2 |
Communicates effectively with patients, colleagues, and other segments of society, primarily physicians.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows tools and equipment related to his/her field and follows technological developments related to them.
|
||||||
2 |
Can gain proficiency in computer usage skills.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains competence in applying hygiene rules.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies the processes of obtaining patient information, taking anamnesis and preparing patient files accurately and effectively.
|
||||||
2 |
Independently creates and implements care plans in oral and dental health services.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes professional ethics and legal regulations and explains the scope of professional responsibilities.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to express professional ideas to relevant individuals and institutions verbally or in writing, and to examine national and international agendas related to oral and dental health and evaluate possible outcomes.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 1 | 4 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 80 |
Total Workload of the Course Unit | 80 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |