Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ADP104 |
DENTAL RADIOLOGY |
2 |
2 |
2 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Diş morfolojisi ve numaralandırma sistemine hakim olup diş hekimliği tedavi alanlarını ve kullanılan aletleri kavratmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Radyolojinin tarihçesi ve diş hekimliğinde önemi. Radyasyon fiziği. Diş hekimliğinde radyografi teknikleri. İntra oral radyografi teknikleri, açıortay tekniği, ısırma ve oklüzal radyografi. Ekstraoral radyografi teknikleri, ranfansatör. Alt çene üst çene sinüsler. Temporo mandibular eklem radyografi konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Radyasyon fiziğini kavrar. |
Diş hekimliğinde radyografi tekniklerini öğrenir. |
Radyasyonun biyolojik etkilerini anlar. |
İntra oral radyografi teknikleri, açıortay tekniği, ısırma ve oklüzal radyografini anlar. |
Panaromik radyografiyi yorumlar. |
Radyasyondan korunma yöntemlerini öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Radyolojinin tarihçesi, radyasyon fiziği ve diş hekimliğinde önemi |
Anlatım- Soru-cevap |
2 |
- |
Diş hekimliğinde radyografi teknikleri ve intra oral radyografi teknikleri |
Anlatım- Soru-cevap |
3 |
- |
Açıortay tekniği, Bite-wing ve oklüzal radyografi |
Anlatım- Soru-cevap |
4 |
- |
Ekstraoral radyografi teknikleri ve Alt çene - üst çene sinüs radyografileri |
Anlatım- Soru-cevap |
5 |
- |
Panoramik radyografi |
Anlatım- Soru-cevap |
6 |
- |
Panoramik radyografide görülen anatomik noktalar |
Anlatım- Soru-cevap |
7 |
- |
Radyografilerde görüntü oluşumu ve röntgen banyo solüsyonları |
Anlatım- Soru-cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Röntgen filmlerinin yapısı, filtrasyon ve radyasyon ölçü birimleri |
Anlatım- Soru-cevap |
10 |
- |
Radyasyonun biyolojik etkileri ve radyasyondan korunma |
Anlatım- Soru-cevap |
11 |
- |
Radyografilerin okunması ve radyasyondan korunma (I-II) |
Anlatım- Soru-cevap |
12 |
- |
Radyasyon biyolojisi |
Anlatım- Soru-cevap |
13 |
- |
Tomografi ve panoramik radyografiler,dijital radyografi ve radyografik teşhis |
Anlatım- Soru-cevap |
14 |
- |
Dişlerin sayı anomalilerinin radyografik görünüşleri |
Anlatım- Soru-cevap |
15 |
- |
Dişlerin şekil ve hacim anomalilerinde radyografik görüntüler |
Anlatım- Soru-cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Doç. Dr. Ülkem AYDIN (2011) Dişhekimliği Radyolojisi Cep Atlası |
Güncel Ağız Diş Çene Cerrahisi ve Radyoloji Çalışmaları II. (2022). (n.p.): Akademisyen Kitabevi. |
Wuehrmann, A. H., Manson-Hing, L. R. (1981). Dental Radiology. Birleşik Krallık: Mosby. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Defines the basic concepts in the field of Oral and Dental Health Program.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Uses medical terminology in the field in which he/she will serve as an intermediate staff member.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborates with the physician on a team.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Communicates effectively with patients, colleagues, and other segments of society, primarily physicians.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Knows tools and equipment related to his/her field and follows technological developments related to them.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Can gain proficiency in computer usage skills.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains competence in applying hygiene rules.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Applies the processes of obtaining patient information, taking anamnesis and preparing patient files accurately and effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Independently creates and implements care plans in oral and dental health services.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Recognizes professional ethics and legal regulations and explains the scope of professional responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to express professional ideas to relevant individuals and institutions verbally or in writing, and to examine national and international agendas related to oral and dental health and evaluate possible outcomes.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
29 |
0 |
71 |
|
Total Workload of the Course Unit |
71 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
2,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|