TR EN

OFFICE MANAGEMENT AND ERGONOMICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ADP206 OFFICE MANAGEMENT AND ERGONOMICS 3 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. ŞABO KESLER
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ANIL ÇETİN-Öğr.Gör. IŞIL ÇEKÇİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders öğrencilerin büro ortamında kullanılacak büro araç ve gereçleri ile ilgili bilgi ve becerilerle donanmış ,iş yerinin iş akışını, problemlerin çözüm aşamalarını kavrayabilme bilgi ve becerisine sahip olmalarını amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Büro Yönetimi ve Ergonomi dersi, Büro kavramı, büronun amacı, fonksiyonları ve tarihsel gelişimi, büro türleri - Büro elemanları, büro hizmetleri, bürolarda çalışanların özellikleri - Yönetim kavram ve tanımı, yönetimin özellikleri, yönetimin tarihsel gelişimi, amaç ve fonksiyonları - Büro yönetimi kavramı, büro yönetiminin özellikleri, büro yönetiminin amacı ve fonksiyonları - Büro yönetiminde planlama - Büro yönetiminde örgütleme - Bürolarda koordinasyon - Büro yönetiminde yöneltme - Büro yönetiminde kontrol (denetim) - Bürolarda iş yönetimi - Bürolarda dosyalama - Büro yönetiminde stres yönetimi - Büro yönetiminde ergonomi - Çalışma koşullarında ergonomi konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yönetim ile ilgili temel kavramları tanımlar-BİLİŞSEL-BİLGİ
Yönetim fonksiyonlarını sınıflar-BİLİŞSEL-KAVRAMA
Büro faaliyetlerini verimli bir şekilde yürütür-BİLİŞSEL-UYGULAMA
Bürolarda zaman yönetimine uygun olarak zamanı etkin kullanır-BİLİŞSEL-UYGULAMA
Bürolarda zaman yönetimine uygun olarak zamanı planlar-PSİKO-MOTOR-YATARMA
Büro faaliyetlerinin planlamasını otomatik olarak yapar-PSİKO-MOTOR-BECERİ HALİNE GETİRME
Büro faaliyetlerinin planlamasını düzenler-DUYUŞSAL-ÖRGÜTLEME
Bürolarda stresi yönetmeye dikkat eder- DUYUŞSAL-ALMA
Bürolarda koordinasyon ilkelerine bağlı olarak (çalışma) arkadaşları ile işbirliği yapar-DUYUŞSAL-TEPKİDE BULUNMA

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı, Görsel Kaynaklar Dersin Tanıtımı, Genel İşleyiş Özellikleri, Giriş Anlatım, Soru-Cevap
2 Literatür Taraması-Ön Hazırlık Yönetim kavramı, Yönetim düşüncesinin tarihsel gelişim Anlatım, Soru-Cevap
3 Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık Büro Yönetimi, Yönetici ve Lider Kavramları Anlatım, Soru-Cevap
4 Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık Büro Türleri/ Güncel ve Klasik Büro Türleri Anlatım, Soru-Cevap
5 Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık Büro Yönetimi ve Ergomoni Anlatım, Soru-Cevap
6 Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık Bürolarda Verimlilik Anlatım, Soru-Cevap
7 Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık Bürolarda Verimliliği Artırma Yöntemleri Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması-Ön Hazırlık Büro Yönetiminde İnsan Kaynakları Planlaması, Eğitim ve Oryantasyon Anlatım, Soru-Cevap
10 Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık Bürolarda İletişim Anlatım, Soru-Cevap
11 Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık Bürolarda Mobbing Anlatım, Soru-Cevap
12 Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık Bürolarda iş ve Meslek Etiği Anlatım, Soru-Cevap
13 Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık Bürolarda yerleşim ergonomisi,büro otomasyonu ve ergonomi Anlatım, Soru-Cevap
14 Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık Bürolarda Stres Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap
15 Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık Bürolarda Zaman Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

YÖK. (2018). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Yök Açık Erişim Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Oral and Dental Health Program in the field, be able to have a basic level of theoretical knowledge.
0
2
Will serve as the intermediate elements in the field of health sciences in the knowledge of medical terminology, to dominate and to gain competence in using.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Is related to the health sciences and technology access to information regarding the ways and means to gain competence in the use.
0
2
Along with a team of physicians to work together in creating and acquiring competence.
5
3
Priority including physicians, patients, colleagues and be able to communicate effectively with other sectors of society to gain competence.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With regard to the field of recognition and related tools and equipment in the pursuit of technological advances to gain competence.
0
2
To gain competence in computer skills.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To gain competence in applying the rules of hygiene.
0
2
Aid to gain competence in practice.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With regard to the field of history taking, files, etc. to prepare. To gain competence in handling of patient information.
1
2
Adopting and applying ethical principles and professional values ​​to qualify.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To qualify to be able to carry professional liability.
5
2
To follow the profession's information to gain competence in acquiring the habit.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To gain proficiency in performing teamwork.
5
2
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Design and management practice, helpful staff training, effective working order, occupational diseases prevention methods, environmental protection, job security and to have information about quality management and to act according to these issues.
3
2
Career ideas orally or in writing to the relevant individuals and organizations to express and oral and dental health of the national and international agenda irdeleyip possible to evaluate the results.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 49 0 96
Total Workload of the Course Unit 96
Workload (h) / 25.5 3,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0