Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ADP206 | OFFICE MANAGEMENT AND ERGONOMICS | 3 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ANIL ÇETİN-Öğr.Gör. IŞIL ÇEKÇİ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders öğrencilerin büro ortamında kullanılacak büro araç ve gereçleri ile ilgili bilgi ve becerilerle donanmış ,iş yerinin iş akışını, problemlerin çözüm aşamalarını kavrayabilme bilgi ve becerisine sahip olmalarını amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Büro Yönetimi ve Ergonomi dersi, Büro kavramı, büronun amacı, fonksiyonları ve tarihsel gelişimi, büro türleri - Büro elemanları, büro hizmetleri, bürolarda çalışanların özellikleri - Yönetim kavram ve tanımı, yönetimin özellikleri, yönetimin tarihsel gelişimi, amaç ve fonksiyonları - Büro yönetimi kavramı, büro yönetiminin özellikleri, büro yönetiminin amacı ve fonksiyonları - Büro yönetiminde planlama - Büro yönetiminde örgütleme - Bürolarda koordinasyon - Büro yönetiminde yöneltme - Büro yönetiminde kontrol (denetim) - Bürolarda iş yönetimi - Bürolarda dosyalama - Büro yönetiminde stres yönetimi - Büro yönetiminde ergonomi - Çalışma koşullarında ergonomi konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yönetim ile ilgili temel kavramları tanımlar-BİLİŞSEL-BİLGİ |
Yönetim fonksiyonlarını sınıflar-BİLİŞSEL-KAVRAMA |
Büro faaliyetlerini verimli bir şekilde yürütür-BİLİŞSEL-UYGULAMA |
Bürolarda zaman yönetimine uygun olarak zamanı etkin kullanır-BİLİŞSEL-UYGULAMA |
Bürolarda zaman yönetimine uygun olarak zamanı planlar-PSİKO-MOTOR-YATARMA |
Büro faaliyetlerinin planlamasını otomatik olarak yapar-PSİKO-MOTOR-BECERİ HALİNE GETİRME |
Büro faaliyetlerinin planlamasını düzenler-DUYUŞSAL-ÖRGÜTLEME |
Bürolarda stresi yönetmeye dikkat eder- DUYUŞSAL-ALMA |
Bürolarda koordinasyon ilkelerine bağlı olarak (çalışma) arkadaşları ile işbirliği yapar-DUYUŞSAL-TEPKİDE BULUNMA |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı, Görsel Kaynaklar | Dersin Tanıtımı, Genel İşleyiş Özellikleri, Giriş | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Literatür Taraması-Ön Hazırlık | Yönetim kavramı, Yönetim düşüncesinin tarihsel gelişim | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık | Büro Yönetimi, Yönetici ve Lider Kavramları | Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık | Büro Türleri/ Güncel ve Klasik Büro Türleri | Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık | Büro Yönetimi ve Ergomoni | Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık | Bürolarda Verimlilik | Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık | Bürolarda Verimliliği Artırma Yöntemleri | Anlatım, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması-Ön Hazırlık | Büro Yönetiminde İnsan Kaynakları Planlaması, Eğitim ve Oryantasyon | Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık | Bürolarda İletişim | Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık | Bürolarda Mobbing | Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık | Bürolarda iş ve Meslek Etiği | Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık | Bürolarda yerleşim ergonomisi,büro otomasyonu ve ergonomi | Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık | Bürolarda Stres Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Yazılı, Görsel Kaynaklar-Ön Hazırlık | Bürolarda Zaman Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
YÖK. (2018). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Yök Açık Erişim Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Oral and Dental Health Program in the field, be able to have a basic level of theoretical knowledge.
|
0 | |||||
2 |
Will serve as the intermediate elements in the field of health sciences in the knowledge of medical terminology, to dominate and to gain competence in using.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Is related to the health sciences and technology access to information regarding the ways and means to gain competence in the use.
|
0 | |||||
2 |
Along with a team of physicians to work together in creating and acquiring competence.
|
5 | |||||
3 |
Priority including physicians, patients, colleagues and be able to communicate effectively with other sectors of society to gain competence.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With regard to the field of recognition and related tools and equipment in the pursuit of technological advances to gain competence.
|
0 | |||||
2 |
To gain competence in computer skills.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To gain competence in applying the rules of hygiene.
|
0 | |||||
2 |
Aid to gain competence in practice.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With regard to the field of history taking, files, etc. to prepare. To gain competence in handling of patient information.
|
1 | |||||
2 |
Adopting and applying ethical principles and professional values to qualify.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To qualify to be able to carry professional liability.
|
5 | |||||
2 |
To follow the profession's information to gain competence in acquiring the habit.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To gain proficiency in performing teamwork.
|
5 | |||||
2 |
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design and management practice, helpful staff training, effective working order, occupational diseases prevention methods, environmental protection, job security and to have information about quality management and to act according to these issues.
|
3 | |||||
2 |
Career ideas orally or in writing to the relevant individuals and organizations to express and oral and dental health of the national and international agenda irdeleyip possible to evaluate the results.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 2 | 24 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 49 | 0 | 96 |
Total Workload of the Course Unit | 96 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |