TR EN

SOCIAL RESPONSIBILITY AND ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SMP206 SOCIAL RESPONSIBILITY AND ETHICS 3 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. ŞABO KESLER
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sosyal sorumluluk ve etik dersinde, teorik bağlamda sosyal sorumluluk, etik, iş etiği, yasa, ahlak kavramlarının derinlemesine örneklemeler üzerinden tarihsel gelişimi doğrultusunda incelenip anlatılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu derste sağlıkta etik ve hasta hakları yönetmeliği de örnekler üzerinden anlatılıp irdelenecektir. Pratikte ise öğrencilerle birlikte sağlık sektörü kapsamında bir sosyal sorumluluk projesi üretilmesi planlanmaktadır

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kendine, ailesine, devletine, topluma, insanlığa ve çevreye karşı sorumluluklarını kavrar.
Sağlık ve hizmet işletmelerinde çalışan - çalıştıranlar arasında karşılıklı sorumlulukları ve etik davranışları kavrar.
İnsanlığın geleceğinin ve mutluluğunun fertlerin sorumluluk bilincine ve davranışlarına bağlı olduğunu kavrar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 kaynak tarama Tanışma, ders içeriği ve kaynaklar hakkında bilgilendirme. Anlatım ,soru / cevap
2 kaynak tarama Etik, ahlak, yasa kavramları tanımlamaları ve aralarındaki farkların incelenmesi. Anlatım ,soru / cevap
3 kaynak tarama Meslek etiği kavramının anlatılması ve tarihsel gelişiminin incelenmesi Anlatım ,soru / cevap
4 kaynak tarama Kişisel etiğin ve Aile hayatındaki, sosyal hayattaki, okul hayatındaki etiğin detaylandırılması Anlatım ,soru / cevap
5 kaynak tarama Etik kuralları, etik sistemleri ve etik davranışlarının anlatılması Anlatım ,soru / cevap
6 kaynak tarama Ortak etik kurallarının, etik ve etik dışı davranmanın, etik ve etik dışı davranmanın sonuçlarının, etik dışı davranışı haklılaştırma biçimlerinin anlatılması. Anlatım ,soru / cevap
7 kaynak tarama İş etiği, iş hayatında etik olan ve olmayan ilkeler, kamu görevlerinin etik sözleşmesinin 7 maddesinin anlatılması. Anlatım ,soru / cevap
8 - ARA SINAV -
9 kaynak tarama, film izleme "Doktor Ölüm" filmi örneği üzerinden etik, ahlak, yasa kavramının örneklenmesi ve incelenmesi. Anlatım ,soru / cevap
10 kaynak tarama Doktor Ölüm filmi üzerinden sağlıkta doktor ve hasta haklarının incelenmesi. Anlatım ,soru / cevap
11 kaynak tarama Liderlik ve etik liderlik kavramlarının anlatılması. Anlatım ,soru / cevap
12 kaynak tarama Sosyal sorumluluk kavramı ve tarihsel gelişimi. Anlatım ,soru / cevap
13 kaynak tarama Sağlık alanında yapılmış olan sosyal sorumluluk projelerin incelenmesi. Anlatım ,soru / cevap
14 kaynak tarama Sağlık alanında yapılacak bir sosyal sorumluluk projesi uygulaması. Uygulama
15 kaynak tarama Yapılan sosyal sorumluluk projelerinin sunulması ve hayata geçirilmesi Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Nuttall, J., (2011), Ahlak Üzerine Tartışmalar: Etiğe Giriş (2. Basım), Ayrıntı Yayınları,İstanbul
Demir, M., (2010), Sağlık Haberleri ve Medya Gerçeği Nobel Yayınları, Ankara
Kuçuradi, İ., (2003) Etik ve “Etikler” Türkiye Mühendislik Haberleri, Sayı 423, s.7-9
Fisk, M. (2016). Ethics and Social Survival. Birleşik Krallık: Taylor & Francis.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Oral and Dental Health Program in the field, be able to have a basic level of theoretical knowledge.
1
2
Will serve as the intermediate elements in the field of health sciences in the knowledge of medical terminology, to dominate and to gain competence in using.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Is related to the health sciences and technology access to information regarding the ways and means to gain competence in the use.
0
2
Along with a team of physicians to work together in creating and acquiring competence.
4
3
Priority including physicians, patients, colleagues and be able to communicate effectively with other sectors of society to gain competence.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With regard to the field of recognition and related tools and equipment in the pursuit of technological advances to gain competence.
3
2
To gain competence in computer skills.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To gain competence in applying the rules of hygiene.
0
2
Aid to gain competence in practice.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With regard to the field of history taking, files, etc. to prepare. To gain competence in handling of patient information.
4
2
Adopting and applying ethical principles and professional values ​​to qualify.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To qualify to be able to carry professional liability.
4
2
To follow the profession's information to gain competence in acquiring the habit.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To gain proficiency in performing teamwork.
5
2
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Design and management practice, helpful staff training, effective working order, occupational diseases prevention methods, environmental protection, job security and to have information about quality management and to act according to these issues.
5
2
Career ideas orally or in writing to the relevant individuals and organizations to express and oral and dental health of the national and international agenda irdeleyip possible to evaluate the results.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 80
Total Workload of the Course Unit 80
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0