TR EN

MEDICAL DOCUMENTATION AND ARCHIVE SYSTEMS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ADP204 MEDICAL DOCUMENTATION and ARCHIVE SYSTEMS 3 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. ŞABO KESLER
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. IŞIL ÇEKÇİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Veri, bilgi, belge, doküman, tıbbi doküman ve dokümantasyon konularında öğrenciye temel kavramları tanıtarak mesleki uygulama alanları olan sağlık kurumlarında bulunan arşivlerin tanımı, mimari özellikleri ve organizasyon yapılarını kavratmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin kapsamı; tıbbi doküman ve tıbbi dokümantasyonun tarihçesi, ilgili kavramlar, dokümanların temel özellikleri, kapsamı, önemi, başlıca kullanıcıları, kayıtların oluşturulması, hizmete sunulması, hasta dosyaları arşivi, arşivlerde kullanılan indeksler, organizasyon modelleri ve e-sağlık programından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Veri, bilgi, doküman, dokümantasyon, tıbbi doküman ve dokümantasyon hasta dosyası, hasta dosyaları arşivi kavramlarını kullanır.
Tıbbi bilgi ve belgelerin önemini kavrar.
Hasta kaydı oluşturur.
Hasta dosyalarının önemini ve kullanım alanlarını açıklar.
Hasta dosyaları arşivlerin özelliklerini ve mimari yapılarını açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı, Görsel Kaynaklar Dersin tanıtımı, işleyiş şeklinin anlatılması ve tıbbi dokümantasyon konularına genel bakış ANLATIM, SORU CEVAP
2 Literatür Taraması Tıbbi dokümantasyon ile ilgili kavramlar ANLATIM, SORU CEVAP
3 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi doküman ve tıbbi dokümantasyonun tarihçesi ANLATIM, SORU CEVAP
4 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi dokümanların temel özellikleri ANLATIM, SORU CEVAP
5 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi kayıtların kapsamı ANLATIM, SORU CEVAP
6 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi kayıtların önemi ANLATIM, SORU CEVAP
7 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi kayıtların kullanımı ve başlıca kullanıcıları ANLATIM, SORU CEVAP
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması Tıbbi kayıtların oluşturulması, düzenlenmesi ANLATIM, SORU CEVAP
10 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi kayıtların düzenlenmesi ANLATIM, SORU CEVAP
11 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi kayıtların saklanması ve hizmete sunulması ANLATIM, SORU CEVAP
12 Yazılı, Görsel Kaynaklar Hasta dosyalarının numaralanması ve sıralanması ANLATIM, SORU CEVAP
13 Yazılı, Görsel Kaynaklar Hasta dosyaları arşivlerinde kullanılan indeksler ANLATIM, SORU CEVAP
14 Yazılı, Görsel Kaynaklar Hasta dosyaları arşivi, organizasyon modelleri ve mimari özellikleri ANLATIM, SORU CEVAP
15 Yazılı, Görsel Kaynaklar Sağlıkta E-Dönüşüm (E-sağlık) ANLATIM, SORU CEVAP
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Prof. Dr. Aylanur ATAKLI. (2016). Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik. Güneş Tıp Kitabevleri.
Reinhold Haux. (2006). Health İnformation Systems- Past, Present, Future. International Journal of Medical Informatics. (75). 268-281
AUZEF, Tıbbi Dokümantasyon ve Arşiv Sistemi Ders Notları. https://cdn-acikogretim.istanbul.edu.tr/auzefcontent/ders/tibbi_dokumantasyon_ve_arsiv_bilgisi/1/index.html
Şahin KAVUNCUBAŞI; Selami YILDIRIM. (2018). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Siyasal Kitabevi
MEGEP. (2008). Tıbbi Arşivleme. Ankara. http://ismek.ist/files/ismekOrg/file/2013_hbo_program_modulleri/tibbiarsivleme.pdf

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Oral and Dental Health Program in the field, be able to have a basic level of theoretical knowledge.
0
2
Will serve as the intermediate elements in the field of health sciences in the knowledge of medical terminology, to dominate and to gain competence in using.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Is related to the health sciences and technology access to information regarding the ways and means to gain competence in the use.
3
2
Along with a team of physicians to work together in creating and acquiring competence.
2
3
Priority including physicians, patients, colleagues and be able to communicate effectively with other sectors of society to gain competence.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With regard to the field of recognition and related tools and equipment in the pursuit of technological advances to gain competence.
3
2
To gain competence in computer skills.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To gain competence in applying the rules of hygiene.
0
2
Aid to gain competence in practice.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With regard to the field of history taking, files, etc. to prepare. To gain competence in handling of patient information.
4
2
Adopting and applying ethical principles and professional values ​​to qualify.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To qualify to be able to carry professional liability.
3
2
To follow the profession's information to gain competence in acquiring the habit.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To gain proficiency in performing teamwork.
4
2
The concept of lifelong learning and self-development to gain competence in acquiring.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Design and management practice, helpful staff training, effective working order, occupational diseases prevention methods, environmental protection, job security and to have information about quality management and to act according to these issues.
3
2
Career ideas orally or in writing to the relevant individuals and organizations to express and oral and dental health of the national and international agenda irdeleyip possible to evaluate the results.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 1 6 6
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 104
Total Workload of the Course Unit 104
Workload (h) / 25.5 4,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0