TR EN

INFECTION CONTROL AND STERILIZATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SMP216 INFECTION CONTROL AND STERILIZATION 3 3 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SEVİNÇ BABA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Enfeksiyon hastalıkları ve enfeksiyon kontrolünün prensiplerinin anlatılması, sterilizasyon dezenfeksiyon ve hijyen konularında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Mikroorganizmalar ve virulans faktörleri Konak savunma mekanizmaları Bulaşıcı hastalıklarla savaş yöntemleri Hastane enfeksiyonları ve hastane enfeksiyonlarından korunma Sağlık personeli ve el yıkama Üst solunum yolu enfeksiyonları Pnömoniler Akut ishaller Üriner sistem enfeksiyonları A gurubu beta-hemolitik streptokok (AGBHS) enfeksiyonları Akciğer ve akciğer dışı organ tüberkülozu Viral hepatitler Cinsel yolla bulaşan hastalıklar Acquiredimmunodeficiencysyndrome (AIDS) ve korunma Kan ve kan ürünleri transfüzyonunun enfeksiyözkomplikasyonları Kan ile bulaşan enfeksiyonlar ve sağlık personeli

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Enfeksiyon hastalıkları epidemiyolojisini kavrar.
Enfeksiyon hastalıklarında genel epidemiyolojik prensiplerini açıklayabilir.
Enfeksiyon kontrolünün prensiplerini tanımlayabilir.
Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini kavrar.
Epidemi, endemi, pandemi gibi epidemiyolojik kavramları açıklar.
Halk sağlığını koruma ve kontrol etme prensiplerini ve önemini kavrar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Araştırma Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
2 Literatür tarama, Araştırma Enfeksiyon hastalıkları epidemiyolojisi ve Enfeksiyon hastalıklarında genel epidemiyolojik prensipler Konu anlatımı, Soru-Cevap
3 Literatür tarama, Araştırma Enfeksiyon hastalıklarının nedenleri , belirti ve bulguları Konu anlatımı, Soru-Cevap
4 Literatür tarama, Araştırma Mikroorganizmalar ve virulans faktörleri Konak savunma mekanizmaları, kişisel korunma yöntemleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
5 Literatür tarama, Araştırma Bulaşıcı hastalıklarla savaş yöntemleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
6 Literatür tarama, Araştırma Solunum yoluyla bulaşan hastalıklar Konu anlatımı, Soru-Cevap
7 Literatür tarama, Araştırma Kan ve kan ürünleri yoluyla bulaşan hastalıklar Konu anlatımı, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Araştırma Sterilizasyon Yöntemleri ve prensipleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
10 Literatür tarama, Araştırma Isı ile sterilizasyon yöntemleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
11 Literatür tarama, Araştırma Işın, filtrasyon ve kimyasallar ile sterilizasyon Konu anlatımı, Soru-Cevap
12 Literatür tarama, Araştırma Dezenfeksiyon Yöntemleri ve prensipleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
13 Literatür tarama, Araştırma Isı, ışın ve kimyasal dezenfeksiyon yöntemleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
14 Literatür tarama, Araştırma Hijyen ve el hijyeni Konu anlatımı, Soru-Cevap
15 Literatür tarama, Araştırma Genel Tekrar Konu anlatımı, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Dezenfeksiyon, Antisepsi, Sterilizasyon Derneği (DAS) Kongre Kitapları
Kart Yaşar K, Sağlık Bilimlerinde Enfeksiyon Hastalıkları ve Sterilizasyon Dezenfeksiyon, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2020
Canturan S.Y, Enfeksiyon Kontrol Hemşireliği, Nobel tıp kitabevleri, 2019
Paul G. Engelkirk, Janet Duben-Engelkirl, Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, (2017), İstanbul Tıp Kitabevleri
Weber D, Talbot T. Mayhall’s Hospital Epidemiology and Infection Prevention, Fifth Edition. 2020.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Theoretical ability to use knowledge in the practice area
5
2
Area terminology to use it effectively
5
3
Areas to comply with legal regulations concerning basic vocational
5
4
Issues related to the field of information and communication technologies to use, professional information in written, verbal / non-verbal communication to transfer through
0
5
Social, scientific, cultural and professional ethical values ​​to express
0
6
Act in accordance with the quality management and processes to participate in this process
0
7
Ability to communicate in a foreign language at a basic level
0
8
Depending on the varying techniques to apply evolving technologies, new tools and equipment to use
0
9
Areas related knowledge, skills and competences for lifelong learning to develop personal and professional self-awareness, update
0
10
Basic knowledge and skills related to the field to use, interpret and evaluate data to analyze and identify potential problems
5
11
Ability to work with other health disciplines
0
12
To prepare the operating room for surgical procedures
5
13
Patient taken to the operating room and the post-operative transplant can help
0
14
During the surgical procedure the physician deems appropriate to be included in the surgical team
0
15
Postoperative surgical instruments and materials to make it ready for use again
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
For each patient in the operating room already knows the problem, take action and keeps a high level of protection.
5
2
Surgeons and other medical staff uses the same language.
0
3
Patient rights are fully commented.
0
4
Computer use is very good and patient with all the relevant data entry makes it easy.
0
5
Patients will keep secret all information.
0
6
All the drugs in the operating room, supplies, etc. ignore the documented daily and monthly output is input.
0
7
The tool was written in a foreign language, use of drugs and supplies describes the properties.
0
8
Get new operating room instruments and devices familiar to all.
0
9
Patients pass on information and relatives topics would dominate level.
0
10
To be born here to help transfer patients and prevents negativity.
5
11
Service nurse makes the patient with information about the exchange itself.
5
12
Postoperatively, by evaluating is restocked for the next surgery all the time, very well.
0
13
Patient transfers appear on the dangers of notice, take precautions.
5
14
Uses surgical instruments and suture throw.
0
15
Makes the lubrication of surgical instruments.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Keeps a high level of motivation.
0
2
Offers creative ideas.
0
3
Listens patiently to find out.
0
4
Information defend with confidence.
5
5
Better understand and organize information.
5
6
Several options are better evaluate and select the most suitable among them.
0
7
The ability to recall information that is stored in a difficult situation improves.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Reduce emotional stress.
0
2
Concentration improvement.
0
3
Reduces the error rate.
5
4
Less energy and effort provides better performance.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate and can control himself well.
0
2
Can cope effectively with differences.
0
3
Located within the team or be in harmony with the objectives of the business.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify learning needs and directs the learning.
0
2
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
0
3
Develop a positive attitude towards lifelong learning.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communicate effectively.
0
2
Learn about professional issues of the era and the information is available.
0
3
Team to carry out the work in interdisciplinary studies.
0
4
Uses Initiative.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
External appearance, attitude, demeanor and behavior in society leads by example.
0
2
Democracy, human rights, social, scientific and professional ethics act accordingly.
0
3
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations and legislation act accordingly.
0
4
Environmental protection and occupational safety issues are conscious enough.
0
5
Act in accordance with the quality management process and solids.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 76
Total Workload of the Course Unit 76
Workload (h) / 25.5 3
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0