TR EN

SCIENTIFIC RESEARCH TECHNIQUES AND PUBLICATION ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
LEE590 SCIENTIFIC RESEARCH TECHNIQUES AND PUBLICATION ETHICS 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere kendi alanlarında akademik araştırmaları uluslararası bilimsel standartlarda yürütebilmelerini sağlayacak temel ilkeleri öğretmek. Öğrencilerin araştırma konusuna uygun olarak doğru veri toplama ve analiz yöntemlerini seçebilmesini sağlamak. Öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak ve etik değerleri gözeterek, araştırma yapma beceri ve yetkinliğine sahip olmasını sağlamak. Öğrencilere bilimsel makale ve tez yazma kabiliyeti kazandırmak.
Contents of the Course Unit: Bilim felsefesi ve metodolojisinin temel kavramlarının araştırılması, veri türlerinin çeşitli açılardan karşılaştırılması, veri toplama ve çözümleme yöntemlerinin örneklendirilmesi yapılır. Akademik kaynakları etkili kullanma ve araştırma sonuçlarını doğru aktarma becerilerinin edinilmesini sağlanır. Bilim, kuram ve araştırma ilişkisi, bilimsel araştırmanın tasarım ve gerçekleştirilmesinden raporlaştırılmasına dair süreçlerin nasıl gerçekleştirildiği üzerinde durulur. Bilimsel makale ve tez yazımı ve bu esnada uyulacak etik kurallar ele alınır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenci araştırma yöntemlerini ve bilimsel araştırmanın temel ilkelerini bilir. Öğrenci bilimsel yöntem ve araştırma sürecinin temel kavram ve sorunlarını tartışır. Öğrenci hangi konuyu hangi araştırma yöntemi ile ele alması gerektiğine karar verir. Öğrenci akademik bağlamda bilimsel araştırma önerisi sunmak ve elde edilen sonuçları yayınlamak için gerekli yazım formatını uygular. Öğrenci nicel ve nitel araştırma yöntemlerini karşılaştırır. Öğrenci araştırmada etiğin önemini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma Temel Kavramlar: Bilim, Bilimsel Araştırma Felsefesi Okuma ve Yazma
2 Okuma Araştırma Yöntemlerine Giriş, Akademik Yazına Bakış Okuma ve Yazma
3 Okuma Tez Yazım Kuralları Okuma ve Yazma
4 Okuma Bilimsel Araştırma Süreçleri: Araştırma Konusunun Belirlenmesi, Araştırma Probleminin Tanımlanması Okuma ve Yazma
5 Okuma Araştırmanın Yöntem ve Modelinin Belirlenmesi Okuma ve Yazma
6 Okuma Araştırma Evreninin ve Örnekleminin Belirlenmesi, Hipotezler ve Amaçlar Okuma ve Yazma
7 Okuma Bilimsel Veri Toplama: Literatür Araştırması Okuma ve Yazma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Veri Toplama Yöntem ve Araçları Okuma ve Yazma
10 Okuma Nitel Verilerde Kullanılan Yöntem ve Araçlar Okuma ve Yazma
11 Okuma Nicel Verilerde Kullanılan Yöntem ve Araçlar Okuma ve Yazma
12 Okuma Verilerin Analizi Okuma ve Yazma
13 Okuma Araştırmanın Raporlaştırılması: Metin İçi ve Sonu Kaynakça Gösterimi, Özet, Tablo ve Şekiller Okuma ve Yazma
14 Okuma Bilimsel Araştırmada Etik Kuramları, Yayın Etiği Okuma ve Yazma
15 Okuma Bilimsel Araştırmada Etik Kuramları, Yayın Etiği Okuma ve Yazma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Karasar, N. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Tan, W. (2017).
Research Methods A Practical Guide for Students and Researchers. Second Edition, World Scientific. Walliman, N. (2021).
Research Methods The Basics. 3rd Edition, Routledge. Almutairi, A. O. (2017).
Scientific Research Methods. International Institute for Science, Technology & Education.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to comprehend the interdisciplinary interaction that the field is related to.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to develop and deepen their knowledge at the level of expertise in the same or a different field, based on undergraduate level qualifications.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses the theoretical and applied knowledge at the level of expertise acquired in the field of health.
4
2
Interprets to create new information by integrating the knowledge she has in the field of health with the knowledge from different disciplines, analyzes and synthesizes using different research methods and offers solutions.
4
3
Students writes the report of their research.
5
4
Performs the necessary examination, solves problems and problems by using other technological tools, including computers, and devices and tools specific to the field at an advanced level required by the health field.
5
5
Uses statistical software effectively, chooses statistical methods correctly, calculates and interprets correctly.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses statistical software effectively, chooses statistical methods correctly, calculates and interprets correctly
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Constructs issues that require expertise in the field of health, proposes solutions, solves problems, evaluates the results obtained and applies them when necessary.
5
2
In case of encountering unforeseen complex situations in the field of health, it develops solutions and produces solutions by taking responsibility.
4
3
It carries out studies related to the field of health independently and / or as a team.
4
4
Publish a scientific article in a national journal or present it at a scientific meeting.
5
5
It conducts scientific clinical and/or descriptive research/presentation/publication on priority issues related to its field and public health.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the information related to the field of health with a critical approach and directs his/her learning.
5
2
Students applies the principles of professional development and lifelong learning in the field of health in their work.
4
3
On the subject of statistical analysis, he/she performs statistical analysis at a level that can read and evaluate a scientific article, follows evidence-based practices and conducts research that will create evidence in his/her field regarding professional practices.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students systematically discusses and shares their knowledge, current developments and their own work in the field of health with groups in the same field or outside, in written, oral and visual formats.
4
2
Examines the social relations in the professional and professional environment and the norms that guide these relations with a critical perspective and does what is necessary to improve them.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interprets strategy and policy development and implementation plans on health-related issues and evaluates the results in a scientific and ethical framework.
5
2
It observes and teaches social, scientific and ethical values in the stages of collecting, recording, interpreting and announcing data related to the field of health.
5
3
Apply the knowledge and problem-solving skills that their has internalized in the field of health in interdisciplinary studies.
4
4
Evaluates current developments in the field of health in line with national values and country realities, including the child and family, which are the basic units of society.
4
5
Develops strategy, policy and implementation plans on health-related issues and evaluates the results obtained within the framework of quality processes.
5
6
Contributes to national and international health policy studies on promoting health.
5
7
Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society, acts ethically.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0