Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
IBY211 |
ECONOMY OF TURKEY |
3 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. ORHAN İŞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Arş.Gör. NURAN AKDAĞ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersle öğrencilerin Türkiye ekonomisi hakkında tarihsel, kuramsal ve yapısal bilgiye sahip olup Türkiye ekonomisinin temel özelliklerini ve güncel sorunlarını analiz etmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Ders milli iktisat, devletçilik, liberal uyum, ithal ikameci dönem, dışa açık sermaye egemenliği dönemi, finansallaşma ve sıcak para egemenliği gibi süreç ve kavramları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Türkiye Ekonomisi' ndeki gelişmeleri Osmanlı Devleti'nin son dönemlerinden günümüze kadar açıklar. |
Liberal politikalar ve ekonomik gelişmeler konusunda detaylı analiz yapar. |
Genel ekonomik sorunlar ve Türkiye Ekonomisi'nin spesifik konularını değerlendirir. |
Türkiye’de ekonomik ve siyasi gelişimin karşılaştırmalı analizini yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
GİRİŞ-EKONOMİNİN TEMEL KAVRAMLARI |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Kitap Okuma |
CUMHURİYETİN KURULUŞ YILLARI ÖNCESİ EKONOMİK DURUM |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Kitap Okuma |
1923-1929: CUMHURİYETİN KURULUŞ YILLARI TÜRKİYE EKONOMİSİ |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Kitap Okuma |
1930-1939: DEVLETÇİLİK DÖNEMİ TÜRKİYE EKONOMİSİ |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Kitap Okuma |
1940-1949: İKİNCİ DÜNYA SAVAŞI YILLARI VE SONRASI TÜRKİYE EKONOMİSİ |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Kitap Okuma |
1950-1960: LİBERAL EKONOMİ POLİTİKALARI VE DIŞ TİCARETTE KONTROL POLİTİKALARINA DÖNÜŞ |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Kitap Okuma |
1950-1960: LİBERAL EKONOMİ POLİTİKALARI VE DIŞ TİCARETTE KONTROL POLİTİKALARINA DÖNÜŞ |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap Okuma |
1960-1980: PLANLI KALKINMA DÖNEMİ (1. ve 2. 5 yıllık kalkınma planları ) TÜRKİYE EKONOMİSİ |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Kitap Okuma |
1960-1980: PLANLI KALKINMA DÖNEMİ (3. ve 4. 5 yıllık kalkınma planları ) TÜRKİYE EKONOMİSİ |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Kitap Okuma |
1980-1989: İHRACATA DAYALI SANAYİLEŞME MODELİ VE PİYASA EKONOMİSİNE YÖNELİK YAPISAL DEĞİŞİM SÜRECİ (1) |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Kitap Okuma |
1980-1989: İHRACATA DAYALI SANAYİLEŞME MODELİ VE PİYASA EKONOMİSİNE YÖNELİK YAPISAL DEĞİŞİM SÜRECİ (2) |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Kitap Okuma |
1990’LI YILLAR: SERMAYE HAREKETLERİNİN LİBERALLEŞMESİ SÜRECİ VE KONJONKTÜREL POLİTİKALAR (1) |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Kitap Okuma |
1990’LI YILLAR: SERMAYE HAREKETLERİNİN LİBERALLEŞMESİ SÜRECİ VE KONJONKTÜREL POLİTİKALAR (2) |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Kitap Okuma |
2000’Lİ YILLAR TÜRKİYE EKONOMİSİ VE GÜNCEL SORUNLARI |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Boratav, K. (2010), Türkiye İktisadi Tarihi 1908-2009, İmge Yayınevi, Ankara. |
Yentürk, N., Kepenek, Y. (2017), Türkiye Ekonomisi, Remzi Kitabevi, İstanbul. |
Kazgan, G. (2015), Tanzimattan 21. Yüzyıla Türkiye Ekonomisi, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Interpret the basic concepts, theories and approaches of business information management, programming and management information systems.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Explain concepts related to field by associating them with information systems and programming languages.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain current information about the field with information and communication theories.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Relate the information and facts about his/her field with other areas of social sciences.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prepare the technical infrastructure and content of information management in businesses.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Integrate the theoretical knowledge about the field into today's technology
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply the programming languages for the functioning of business.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Interpret the theoretical and practical information they obtained in their field.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fulfill his/her duties and responsibilities related to the solution of problems arising in enterprises.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Conducts projects related with his/her field.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Integrate the technical information and approaches about his/her field to business management information processes.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Cooperates with stakeholders in order to generate new ideas.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Write programs by using the programming languages related with his/her field.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
6 |
5 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
6 |
42 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
42 |
0 |
155 |
|
Total Workload of the Course Unit |
155 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|