TR EN

PSYCHOTHERAPY THEORY AND APPLICATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSY443 PSYCHOTHERAPY THEORY AND APPLICATIONS 7 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HATİCE GÜNEŞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, ruhsal ve davranışsal tanı kategorilerine uygun psikoterapi tekniklerini belirleme becerisini kazandırmaktır. Her bir teknikle psikoterapi yapma becerisi, söz konusu tekniğin oyunlaştırılarak uygulanması yolu ile geliştirilir. Bu derste, farklı psikoterapi tekniklerinin temelinde yatan kuramların kavranması sağlanır.
Contents of the Course Unit: Psikoterapinin anlamı ve içeriğinin kavranması, Bireyin yaşamındaki önemi ve işlevselliğinin incelenmesi, Farklı psikoterapi yaklaşımları ve teknikleri konusunda bilgilendirme, Vaka örnekleri üzerinden psikoterapi sürecinin işlenerek mesleki bilgi ve deneyim kazandırılması, Psikoterapinin etik kuralları hakkında bilgilendirme.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Psikoterapide etik kurallarını açıklar. (explain- bloom’s 4)
Çeşitli psikoterapi teknik ve yöntemlerini karşılaştırır. (compare - bloom’s 5)
Psikoterapide danışanların ihtiyaçlarının önemini dikkate alır. (consider – bloom’s 5)
İnsan gereksinimlerinin psikoterapi ile olan ilişkisini tartışır. (discuss – bloom’s 2)
Psikoterapilerin temelini oluşturan esasları değerlendirir. (evaluate – bloom’s 5)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Psikoterapi kuramları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
2 Literatür Okuma Psikoterapi ilkeleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
3 Literatür Okuma Psikoterapi çeşitleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
4 Literatür Okuma Çocuk ve ergenlerde Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
5 Literatür Okuma Psikanalitik Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
6 Literatür Okuma Davranışçı Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
7 Literatür Okuma Bilişsel Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Bilişsel Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
10 Literatür Okuma Oyun Psikoterapisi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
11 Literatür Okuma Mentalizasyon Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
12 Literatür Okuma Aile Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
13 Literatür Okuma Aile Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
14 Literatür Okuma Aile Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
15 Literatür Okuma Bireysel Psikoterapiler Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

GÜLEÇ,C.(2003). Psikiyatri ve Psikoterapilerin ABC'Sİ. HYB Yayıncılık, Ankara.
ÖZTÜRK,O. - ULUŞAHİN, A. (2008). Ruh sağlığı ve Bozuklukları I. Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara.
Psikolojik Danışma ve rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar (2007).Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği Yayını .
DAŞ,C.(2007).Bütünleşmek ve Büyümek Geştalt terapi Yaklaşımı.HYB Yayıncılık, Ankara
AKKOYUN,F.(2001).Geştalt Terapi.Nobel Yayın Dağıtım. Ankara
YALOM,I.(1999). Varoluşçu Psikoterapi. ( Z.İyidoğan Babayiğit, Çeviren).Kabalcı Yayınevi. İstanbul
SAVAŞIR,I. - BOYACIOĞLU,G. -KABAKÇI,E.(1996). Bilişsel - Davranışçı Terapiler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
TÜRKÇAPAR,H.(2007). Bilişsel Terapi Temel İlkeler ve Uygulama. HYB Basım Yayın. Ankara
YALOM,I.D.(1992). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. ( A.Tangör - Ö.Karaçam, Çeviren). Nobel Tıp Kitapevi.İstanbul
NAAR,R.(1993). Grup Psikoterapisine İlk Adım. ( N.Hisli Şahin, Çeviren). İmge Kitapevi. Ankara.
DOKUR,M., PROFETA,Y.(2006). Aile ve Çift Terapisi. Morpa, İstanbul.
BABAOĞLU,A.N.(2006). Psikoterapiler : Eğitim Ve Süpervizyonlar. Morpa, İstanbul.
ARDALI,C., ERTEN,Y. (1999), Psikanalizden Psikoterapilere, Alf Yay., İstanbul. Babaoğlu,A.N.,(2006), Psikoterapiler, Morpa, Morpa Yay., İstanbul

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
4
2
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
4
3
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
4
4
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
4
2
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
4
3
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
3
4
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
0
2
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Bloom 3).
4
2
Apply psychological tests. (Bloom 3).
4
3
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
1
4
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
1
5
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
1
6
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
4
2
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
3
2
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
3
3
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
4
4
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
4
2
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
4
3
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
4
4
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
0
2
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
0
3
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
1
4
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
1
5
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
4
6
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 35 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 35 35
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 205
Total Workload of the Course Unit 205
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0