TR EN

INTERNATIONAL TRADE BLOCKS AND TREATIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTI423 INTERNATIONAL TRADE BLOCKS AND TREATIES 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere uluslararası ticari blokların kurulmalarındaki politik ve ideolojik sebeplerin tanımlanmasının temelindeki nedenlerin, uluslararası ticari blokların yönetim yapılarının ve faaliyetlerinin analiz edilmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, uluslararası ticari blokların kurulumunun ardındaki ideolojik ve politik nedenler, Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletler, Uluslararası Para Fonu, Dünya Bankası, Dünya Ticaret Örgütü, Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Anlaşması, Uluslararası Çalışma Örgütü, Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü, G-8 ve G-24, Avrupa Birliği ve Avrupa Merkez Bankası, Kuzey Amerika Serbest Ticaret Bölgesi ve Latin Amerika Serbest Ticaret Bölgesi, ve Orta Amerika Ortak Pazarı ve Asya Pasifik Ekonomik İş Birliği konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ticaret örgütlerin kurulumunun ardındaki nedenleri ve aralarındaki farklılıkları karşılaştırır
Bölgesel ticari bloklaşmayı meydana getiren etmenleri inceler
Geçmişten günümüze bölgesel ticari blokların gelişimini değerlendirir
Uluslararası ekonomik düzenin işleyişini tartışır

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma Uluslararası Ticari Blokların Kurulumunun Ardındaki İdeolojik ve Politik Nedenler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletler-1 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletler-2 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Uluslararası Para Fonu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Dünya Bankası Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Dünya Ticaret Örgütü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Anlaşması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Uluslararası Çalışma Örgütü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma G-8 ve G-24 Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Avrupa Birliği ve Avrupa Merkez Bankası Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Kuzey Amerika Serbest Ticaret Bölgesi ve Latin Amerika Serbest Ticaret Bölgesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Orta Amerika Ortak Pazarı ve Asya Pasifik Ekonomik İş Birliği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Dağdemir, U. E. (2016). Ekonomik Entegrasyon Teorisi: Geleneksel Yaklaşımdan Yeni Yaklaşımlara. 1. Baskı, Eskişehir: Seçkin Yayıncılık.
Seyidoğlu, H. (2013). Uluslararası İktisat: Teori, Politika ve Uygulama. Geliştirilmiş 18. Baskı, İstanbul: Güzem Can Yayınları.
Küçükahmetoğlu, O. (2007). Ekonomik Entegrasyon: Küresel ve Bölgesel Yaklaşım. Editör: Osman Küçükahmetoğlu, Hamza Çeştepe, Şevket Tüylüoğlu. Bursa: Ekin Basım Yayın.
Ertürk, E. (1993). Ekonomik Entegrasyon Teorisi ve Türkiye’nin İçinde Bulunduğu Entegrasyonlar. Ankara: Ezgi Kitapevi Yayınları.
World Trade Organization (2018). Regional Trade Agreements and the Multilateral Trading System. Rohini Acharya (Edt.). Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
Şanlı , F. B. (2004). Küreselleşme Ve Ekonomik Entegrasyonlar: Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, ss.160-166.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
4
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
3
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
4
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
4
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
3
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
4
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
4
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
5
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
5
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0