Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
EKF359 | LABOR ECONOMICS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrenciye, emek piyasasının işleyişi, aktörlerin fonksiyonları, bu fonksiyonların düzenlenmesi ve sorunların çözümlenmesine ilişkin yetkinlik kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Emek piyasası ve özellikleri, işgücü mobilitesi, emek arzı ve talebi, işsizlik tanımları, ücret ve ücret sistemleri ve verimlilik konuları, iş piyasası emek mobilitesi, emek arzı, işsizlik, ücretler, ücret sistemleri, verimlilik konularını içermektedir |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Emek piyasalarının temel kavramlarını ve özelliklerini açıklar.(explain) (2) |
Ücret teorileri ve ücret farklılıklarını açıklar.(explain) (2) |
Eğitim, beşeri sermaye etkileşimini örnek olaylarda kullanır.(use) (3) |
Sendikaların ekonomik etkilerini özetler. (summarize) (2) |
Kamu ve emek piyasaları konusunda değerlendirme yapar.(evaluate) (5) |
Emek piyasasında ayrımcılığı yorumlar.(interpret)(4) |
İşsizlik ile ilgili değerlendirmeleri listeler.(list)(1) |
Emek piyasası politikalarını tanımlar.(identfy)(2) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap Okuma | Çalışma ekonomisi: temel kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap Okuma | Emek piyasası, tanım ve özellikleri, Emek piyasasının işleyişi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap Okuma | Emek arzı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap Okuma | Emek Talebi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Kitap Okuma | Ücret Teorileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap Okuma | Ücret Farklılıklarının Ekonomik Analizi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Kitap Okuma | Eğitim Ekonomisi | Anlatım, Soru Cevap, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Emek Mobilitesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap Okuma | İşsizlik ve İstihdam | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap Okuma | Emek Göçü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap Okuma | Sendikalar ve Toplu Pazarlık | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Kitap Okuma | Kamu ve Emek Piyasaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma,İnceleme |
14 | Kitap Okuma | Kamu istihdam Hizmeti ve Kamu Hizmeti | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
15 | Kitap Okuma | Kamu Yönetimi Reformu ve Yeni Kamu Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ceylan, B(2013).Çalışma Ekonomisi Teori ve Politikalar. İmaj yayınları |
Borjas,G (2010) Çalışma Ekonomisi. Dora Yayıncılık |
Biçerli,K(2008) Çalışma Ekonomisi. Beta Yayınları. 9. Baskı |
Ehrenberg, R( 2009). Modern Labor Economics Teory and Public Policy. 12th edition |
Çalışma ve Toplum, Ekonomi ve Hukuk Dergisi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
||||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
||||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
||||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
||||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
||||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
||||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
||||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
||||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
||||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
||||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 9 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |