Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HYM312 | CREW RESOURCE MANAGEMENT | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders kapsamında, profesyonel bir uçuş ekibinin etkin bir üyesi olarak işlev görmek için gerekli bilgilerin, CRM eğitim programlarının gelişiminin ve mürettebat hatalarına karşı alınacak önlemlerin ele alınması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ekip kaynak yönetimi ilkeleri ve tarihi, havacılıkta karar verme, havacılıkta ekip çalışması, havacılıkta takım çalışması ve liderlik, otomasyon ve insan üzerindeki etkileri, havacılıkta stres yönetimi, havacılıkta tehditler ve hata yönetimi, havacılıkta izleme, CRM Eğitiminin önemi, CRM eğitiminin uygulanmasının önemi: uçak kazaları ve vakaları, EASA politikalarının gelişimi, evrimi ve mevcut durumu, EASA politikalarının CRM eğitimiyle ilişkisi gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ekip kaynak yönetimine ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Ekip kaynak yönetimi uygulamalarının tarihsel gelişimini açıklar. |
Havacılıkta stres yönetimine ilişkin uygulamaları sınıflandırır. |
EASA politikalarının, uygulamalarının CRM ile ilişkisini yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | KİTAP OKUMA | Ekip kaynak yönetimi ilkeleri ve tarihi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta karar verme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta ekip çalışması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta takım çalışması ve liderlik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | KİTAP OKUMA | Otomasyon ve insan üzerindeki etkileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta stres yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta tehditler ve hata yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta tehditler ve hata yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta izleme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | KİTAP OKUMA | CRM Eğitiminin önemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | KİTAP OKUMA | CRM eğitiminin uygulanmasının önemi: uçak kazaları ve vakaları - I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | KİTAP OKUMA | CRM eğitiminin uygulanmasının önemi: uçak kazaları ve vakaları - II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | KİTAP OKUMA | EASA politikalarının gelişimi, evrimi ve mevcut durumu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | KİTAP OKUMA | EASA politikalarının CRM eğitimiyle ilişkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Terzioğlu M. (2010), Ekip Kaynak Yönetimi, İstanbul: Cinius Yayınları |
Wiener, E. L., Kanki, B. G., & Helmreich, R. L. (Eds.). (2010). Crew resource management. Academic Press. |
LeSage, P., Dyar, J., & Evans, B. (2010). Crew resource management: Principles and practice. Jones & Bartlett Learning. |
Kanki, B. G., Anca, J., & Chidester, T. R. (Eds.). (2019). Crew resource management. Academic Press. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
||||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
||||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
||||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
||||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
||||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
||||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
||||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
||||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
||||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
||||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Total Workload of the Course Unit | 126 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |