TR EN

ACCOUNTING INFORMATION SYSTEMS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ISL338 ACCOUNTING INFORMATION SYSTEMS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders muhasebe verilerinin saptanması, işlenmesi ve ilgili kişilere iletilmesi süreçlerinde, bilgi teknolojilerinin kullanılmasına ve verilerin analiz edilmesine yönelik temel becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders muhasebe süreci ve bilgi akışı, bilgi yönetimi, teknoloji ve muhasebe ilişkisi, bilgi ve karar verme, muhasebe paket program uygulamaları konuların içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Muhasebe sürecini kullanarak veri ve bilgi akışını özetler.
Teknoloji ve muhasebe ilişkisini paket programlar vasıtasıyla yorumlar.
Paket programlar kullanarak muhasebe verisi hazırlar.
Muhasebe verisinin işletme kararlarına etkisini mali raporlar üzerinden analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders kaynaklarının ilgili bölümleri incelenecek. Sistem Kavramı ve Bilgi İşleme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilişimde güncel gelişmeler incelenecek Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgi Kullanımı Örnek olay incelemesi, Soru-Cevap, Tartışma
3 İşletmelerde muhasebe sisteminin organizasyonu incelenecek. Muhasebe Bilgi Sisteminin Temel Yapısı Tartışma, Anlatım, Örnek incelemesi
4 Teknoloji ve Muhasebe İlişkisi üzerin kısa bir değerlendirme hazırlanacak. Teknoloji ve Muhasebe İlişkisi Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma
5 Veri güvenliği sistemleri ve verinin korunması için kullanılan teknolojiler araştırılacak. Muhasebede Veri Güvenliği Soru-Cevap, Anlatım, Örnek olay incelemesi
6 Ders kaynaklarının ilgili kısımları incelenecek. Kurumsal Kaynak Planlama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İşletmelerde raporların hazırlanış süreciyle ilgili akademik makaleler incelenecek. Finansal Raporlar ve Raporlama Sistemi Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Veri tabanlarının muhasebe sistemi için taşıdığı öneme dair bir ödev hazırlanacak. Muhasebe Bilgi Sisteminde Kullanılan Belgeler Anlatım, Örnek olay Beyin Fırtınası
10 Güncel muhasebe yazılımları ve programlarının neler olduğu araştırılacak. Muhasebe Bilgi Sisteminde Kullanılan Defterler ve Kullanımı Anlatım, Tartışma, Örnek Uygulama
11 Ders kaynaklarının ilgili bölümleri incelenecek. Muhasebe Paket Programları ve Temel Nitelikleri Anlatım, Problem Çözme
12 İşletmelerde stok yönetiminin nasıl yapıldığına dair görüşme yöntemiyle bir analiz yapılacak. Stok ve Üretim İşlemleri Döngüsü Anlatım, Problem Çözme
13 Borç ve alacak takip işlemlerinin muhasebeleştirilmesi süreci incelenecek. Ödeme ve Tahsilat İşlemleri Döngüsü Anlatım, Problem Çözme
14 E-Ticaret ve muhasebe ilişkisine dair bir araştırma ödevi hazırlanacak. E-Ticaret ve Muhasebe İlişkisi Tartışma, Örnek olay inceleme
15 Ders kaynaklarının ilgili bölümleri incelenecek. E-Ticaret ve Muhasebe İlişkisi Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ertaş, F.C. (2016), Muhasebe Bilgi Sistemi ve Organizasyonu, Seçkin Yayınları
Marshall, B. R., & Steinbart, P. J. (2017), Accounting Information Systems, Pearson.
Türel, A. (2018), Muhasebe Bilgi Sistemleri, Çağlayan Kitabevi.
Dondurmacı, G.A., & Çınar, A. (2014), Yönetim Bilişim Sistemleri, Papatya Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 2 24
Ödev 9 1 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0