Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ISL338 | ACCOUNTING INFORMATION SYSTEMS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders muhasebe verilerinin saptanması, işlenmesi ve ilgili kişilere iletilmesi süreçlerinde, bilgi teknolojilerinin kullanılmasına ve verilerin analiz edilmesine yönelik temel becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders muhasebe süreci ve bilgi akışı, bilgi yönetimi, teknoloji ve muhasebe ilişkisi, bilgi ve karar verme, muhasebe paket program uygulamaları konuların içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Muhasebe sürecini kullanarak veri ve bilgi akışını özetler. |
Teknoloji ve muhasebe ilişkisini paket programlar vasıtasıyla yorumlar. |
Paket programlar kullanarak muhasebe verisi hazırlar. |
Muhasebe verisinin işletme kararlarına etkisini mali raporlar üzerinden analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders kaynaklarının ilgili bölümleri incelenecek. | Sistem Kavramı ve Bilgi İşleme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilişimde güncel gelişmeler incelenecek | Yönetim Bilişim Sistemleri ve Bilgi Kullanımı | Örnek olay incelemesi, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İşletmelerde muhasebe sisteminin organizasyonu incelenecek. | Muhasebe Bilgi Sisteminin Temel Yapısı | Tartışma, Anlatım, Örnek incelemesi |
4 | Teknoloji ve Muhasebe İlişkisi üzerin kısa bir değerlendirme hazırlanacak. | Teknoloji ve Muhasebe İlişkisi | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Veri güvenliği sistemleri ve verinin korunması için kullanılan teknolojiler araştırılacak. | Muhasebede Veri Güvenliği | Soru-Cevap, Anlatım, Örnek olay incelemesi |
6 | Ders kaynaklarının ilgili kısımları incelenecek. | Kurumsal Kaynak Planlama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İşletmelerde raporların hazırlanış süreciyle ilgili akademik makaleler incelenecek. | Finansal Raporlar ve Raporlama Sistemi | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Veri tabanlarının muhasebe sistemi için taşıdığı öneme dair bir ödev hazırlanacak. | Muhasebe Bilgi Sisteminde Kullanılan Belgeler | Anlatım, Örnek olay Beyin Fırtınası |
10 | Güncel muhasebe yazılımları ve programlarının neler olduğu araştırılacak. | Muhasebe Bilgi Sisteminde Kullanılan Defterler ve Kullanımı | Anlatım, Tartışma, Örnek Uygulama |
11 | Ders kaynaklarının ilgili bölümleri incelenecek. | Muhasebe Paket Programları ve Temel Nitelikleri | Anlatım, Problem Çözme |
12 | İşletmelerde stok yönetiminin nasıl yapıldığına dair görüşme yöntemiyle bir analiz yapılacak. | Stok ve Üretim İşlemleri Döngüsü | Anlatım, Problem Çözme |
13 | Borç ve alacak takip işlemlerinin muhasebeleştirilmesi süreci incelenecek. | Ödeme ve Tahsilat İşlemleri Döngüsü | Anlatım, Problem Çözme |
14 | E-Ticaret ve muhasebe ilişkisine dair bir araştırma ödevi hazırlanacak. | E-Ticaret ve Muhasebe İlişkisi | Tartışma, Örnek olay inceleme |
15 | Ders kaynaklarının ilgili bölümleri incelenecek. | E-Ticaret ve Muhasebe İlişkisi | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ertaş, F.C. (2016), Muhasebe Bilgi Sistemi ve Organizasyonu, Seçkin Yayınları |
Marshall, B. R., & Steinbart, P. J. (2017), Accounting Information Systems, Pearson. |
Türel, A. (2018), Muhasebe Bilgi Sistemleri, Çağlayan Kitabevi. |
Dondurmacı, G.A., & Çınar, A. (2014), Yönetim Bilişim Sistemleri, Papatya Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
||||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
||||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
||||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
||||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
||||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
||||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
||||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
||||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
||||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
||||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Ödev | 9 | 1 | 9 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 53 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |