Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SBU441 | CENTRAL ASIA AND CAUCASUS IN WORLD POLITICS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, Soğuk Savaş sonrası giderek yükselen Orta Asya ve Kafkaslar’da tarihten gelen güvenlik temelli etnik-bölgesel sorunları incelemektir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, Orta Asya devletlerinin geçmişi ve bugünü, Kafkaslar’da yaşanan güncel ve tarihi gelişmeler, dünya siyasetindeki ağırlıkları, Türkiye’yle ilişkilerini kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Orta Asya ve Kafkaslara yönelik güvenlik anlayışının temel özellikleri ve dinamiklerini açıklar |
Orta Asya ve Kafkas ülkeleri arasındaki ilişkiler ve bölgesel organizasyonların tarihsel gelişimlerini tartışır |
Orta Asya ve Kafkaslarda yaşanan güncel siyasi gelişmeleri analiz eder |
Asya’da yaşanan bölgesel güvenlik problemleri ile küresel güvenlik problemleri arasında ilişkiler kurar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Giriş | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma R. Kutay Karaca, Asya’da Güvenlik Sorunları ve Yansımaları, BİLGESAM Yayımları, Eylül 2013. | Kafkaslar ve Orta Asya’da Yaşanan Güvenlik Sorunlarının Temelleri, Günümüzde Sorunların Algılanma Biçimi (bölgesel sorunların küreselleşmesi) | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tayyar Arı,Global Politika ve Güney Asya;Keşmir Sorunu ve Nükleer Yarış,Alfa, İstanbul,2000 | Pakistan-Hindistan İlişkilerinde Kökleşen Sorun; Keşmir | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Ahmet Türköz, Doğu Türkistan’da İnsan Hakları, Doğu Kütüphanesi, İstanbul 2010. | Çin'de Azınlık Sorunu ve Dünya Siyasetine etkileri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma M. Turgut Demirtepe & Güner Özkan, Uluslararası Sistemde Orta Asya, Dış Politika ve Güvenlik, USAK Yayınları, Ankara 2013. | Orta Asya'nın Geçmişi ve Bugünü | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma M. Vedat Gürbüz, Kafkasya'da Siyaset: Çatışma Ortamı ve Taraf Güçler. Kadim Yayınları, Ankara, 2012. | Kafkasların Geçmişi ve Bugünü | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma M. Vedat Gürbüz, Kafkasya'da Siyaset: Çatışma Ortamı ve Taraf Güçler. Kadim Yayınları, Ankara, 2012. | Kafkaslarda Çatışma ve De Facto Devletler Sorunu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Esedullah Oğuz,Hedef Ülke Afganistan, Doğan Yayıncılık,İstanbul 2001. | Afganistan; Yaşanan Sorunların Kökenleri ve Gelecek Öngörüsü | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Almagül İsina, Asya’da Güvenliğin İnşası ve CICA, Tasam, İstanbul 2012, | ASEAN | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma M. Turgut Demirtepe & Güner Özkan, Uluslararası Sistemde Orta Asya, Dış Politika ve Güvenlik, USAK Yayınları, Ankara 2013. | Yeni Bir Bölgesel Örgütlenme; Şangay İş Birliği Örgütü | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma R. Kutay Karaca, Asya’da Güvenlik Sorunları ve Yansımaları, BİLGESAM Yayımları, Eylül 2013. | Türk-Ermeni İlişkiler: Tarihsel Süreç | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma R. Kutay Karaca, Asya’da Güvenlik Sorunları ve Yansımaları, BİLGESAM Yayımları, Eylül 2013. | Türk-Ermeni İlişkilerinde Güncel Durum ve Karabağ Sorunu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
14 | - | Genel Değerlendirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
15 | - | Genel Değerlendirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Karakaya İ., Uzun Y. U. (Der.) (2023), Afganistan: Tarih, Sosyokültürel Yapı, Ekonomi ve Dış Politika, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
İnat, K., Duran, B., Ataman, M. (Ed.) (2016). Dünya Çatışmaları Dünya Çatışma Bölgeleri ve Konuları, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara |
Demirtepe M. T., Özkan G. (2013), Uluslararası Sistemde Orta Asya, Dış Politika ve Güvenlik, USAK Yayınları, Ankara. |
Karaca R. K. (2013), Asya’da Güvenlik Sorunları ve Yansımaları, BİLGESAM Yayımları. |
Arı T. (2000), Global Politika ve Güney Asya; Keşmir Sorunu ve Nükleer Yarış, Alfa, İstanbul. |
İsina A. (2012), Asya’da Güvenliğin İnşası ve CICA, Tasam, İstanbul. |
Gürbüz, M. V. (2012). Kafkasya'da Siyaset: Çatışma Ortamı ve Taraf Güçler. Kadim Yayınları, Ankara. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
||||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
||||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
||||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
||||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
||||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
||||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
||||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
||||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
||||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
||||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 5 | 60 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 129 |
Total Workload of the Course Unit | 129 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |