TR EN

SOCIOLOGY OF CULTURE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS349 SOCIOLOGY OF CULTURE 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; toplumsal yapı ile kültür arasındaki ilişkiyi temel sosyolojik yaklaşımlar içerisinde ele almak ve kültürün toplumsal yapının devamlılığındaki işlevsel rolünü açıklamaktır. Bunun yanında kültür kavramının küreselleşme ile birlikte değişen görünümleri üzerine öğrencinin değerlendirme yapma kabiliyetini kazanmasıdır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; kültür kavramının tanımlanması, klasik ve çağdaş sosyolojik tartışmalarda kavramın ele alınışı, kültürün diğer toplumsal kurumlarla olan ilişkisi, kültürün kullanımı, küreselleşme ve kültür kavramı ile Türkiye’de kültür tartışmaları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kültür kavramını toplumsal yapı ile olan ilişkisi çerçevesinde tanımlar.
Kültür kavramına ilişkin geliştirilen klasik yaklaşımları özetler.
Kültür kavramına ilişkin geliştirilen çağdaş yaklaşımları özetler.
Bir toplumda kültürün gelişimini ve değişimini hem yerel hem de küresel gelişmeleri hesaba katarak yorumlar.
Kültürün toplumsal işlevini ayırt eder.
Türkiye’de kültür üzerine yapılan araştırmaların nitel ve nicel verilerini değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin tanıtımı. Kültür nedir? Kültürün özellikleri nelerdir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Kültür sosyolojisinin temel problemleri Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Klasik kuramlarda kültür kavramı Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma Eylem olarak kültür: Sembolik Etkileşim ve Dramaturji kuramı Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Eylem olarak kültür: Fenomenoloji, Etnometodoloji Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma Batı Marksizm, Frankfurt okulu ve kültür endüstrisi Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma Batı Marksizm, Frankfurt okulu ve kültür endüstrisi Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Kültür, yapı ve aktör Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kaynak okuma Küreselleşme: Küresel ve yerel kültür Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Popüler kültür ve kitle kültürü Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Alt kültür ve yüksek kültür Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Türkiye’de kültürel tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Türkiye’de kültürel tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Türkiye’de kültürel tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Smith, Philip. (2005). Kültürel kuram. İstanbul: Babil Yayıncılık
Bottomore, Tom. (2016). Frankfurt okulu ve eleştirisi. İstanbul: Say Yayınları
Tomlinson, John. (2013). Küreselleşme ve kültür. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Turner, Bryan S. (1956). Essays on the sociology of culture; collected works of Karl Mannheim. USA: Routledge

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0