TR EN

ONTOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS373 ONTOLOGY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilerin Varlığın sorgulanmasına dayanan Varlık felsefesini Antik Yunan’dan başlayarak günümüze kadar olan süreçte gözlemlemesi ve varlık/varolan üzerine düşünceler geliştirmesidir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; varlık felsefesinin genel kavramları, doğa felsefesi, Platon, Aristoteles, Ortaçağ felsefesi, Descartes, Locke, Hobbes, Spinoza, Kant, Nietzsche, Heidegger, Caillois, Huizingai Bataille, Kristeva üzerine olan incelemelerden oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Varlık felsefesinin temel kavramları beraberinde Antik Yunan’daki varlık/varolan ayrımına tanık olurlar.
Tarihsel gelişim içerisinde en önemli filozofların fikir ve pozisyonlarını açıklarlar.
Antik Yunan’dan günümüze kadar uzanan varlık sorunsalına dair fikir edinirler ve gelişim sürecindeki ayrımların ayırdına varırlar.
Tarihsel bağlam içerisinde varlık düşüncesinin nasıl ortaya çıkıp geliştiğini analiz ederler.
Varlık sorunsalını tarihsel bağlam içinde değerlendirirler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Derse giriş – varlık felsefesinin temel kavramlarına dair bir soruşturma ve Antik Yunan’da varlığı anlamlandırma çabası Anlatım / Tartışma
2 - Platon’un varlık anlayışı Anlatım / Tartışma
3 Okuma Aristoteles ve Varlık Anlatım / Tartışma
4 Okuma Ortaçağ’da metafiziksel varlık ve tümeller Anlatım / Tartışma
5 Okuma Descartes – Düşünüyorum o halde varım! - Locke ve Deneyim Anlatım / Tartışma
6 Okuma Hobbes bağlamında varlık - Spinoza’nın varlık anlayışı Anlatım / Tartışma
7 İzleme Yorumlama Inception -Film (Opsiyonel) Anlatım / Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Kant ve Kendinde Şey Anlatım / Tartışma
10 Okuma Kant ve Kendinde Şey II Anlatım / Tartışma
11 Okuma Nietzsche – Varlığın Dönüşümü Anlatım / Tartışma
12 Okuma Heidegger – Varlık otantik bir Dasein mıdır? Anlatım / Tartışma
13 Okuma Caillois ve Huzinga bağlamında oyun oynayan Varlık Anlatım / Tartışma
14 Okuma İğrenç Varlık: Bataille ve Kristeva’da varlığın kendini bulması Anlatım / Tartışma
15 İzleme Yorumlama Self/less - film (opsiyonel) Anlatım / Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ahmet Cevizci. (2016). Felsefenin Kısa Tarihi . İstanbul: Say.
Platon. (2018). Devlet. (çev. M. Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Aristoteles. (2018). Metafizik. (çev. Gurur Sev). İstanbul: Pinhan.
Descartes. (2015). Meditasyonlar. (çev. Çiğrem Dürüşken). İstanbul: Alfa.
Spinoza. (1965). Etika. (çev.H.Ziya Ülken). İstanbul: M.E.Basımevi.
Nietzsche. (2015). Böyle Buyurdu Zerdüşt. (çev. Mustafa Tüzel). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
Heidegger. (2018). Varlık ve Zaman. (çev. Kaan Öktem). İstanbul: Alfa.
Caillois. (2001). Man, Play and Games. (trans. Meyer Barash). University of Illinois Press.
Kristeva. (2014). Korkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Deneme. (çev. Nilgün Tutal). İstanbul: Ayrıntı.
Bataille. (2017). Lanetli Pay. (çev. Işık Ergüden). İstanbul: Sel.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0