Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS373 | ONTOLOGY | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilerin Varlığın sorgulanmasına dayanan Varlık felsefesini Antik Yunan’dan başlayarak günümüze kadar olan süreçte gözlemlemesi ve varlık/varolan üzerine düşünceler geliştirmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; varlık felsefesinin genel kavramları, doğa felsefesi, Platon, Aristoteles, Ortaçağ felsefesi, Descartes, Locke, Hobbes, Spinoza, Kant, Nietzsche, Heidegger, Caillois, Huizingai Bataille, Kristeva üzerine olan incelemelerden oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Varlık felsefesinin temel kavramları beraberinde Antik Yunan’daki varlık/varolan ayrımına tanık olurlar. |
Tarihsel gelişim içerisinde en önemli filozofların fikir ve pozisyonlarını açıklarlar. |
Antik Yunan’dan günümüze kadar uzanan varlık sorunsalına dair fikir edinirler ve gelişim sürecindeki ayrımların ayırdına varırlar. |
Tarihsel bağlam içerisinde varlık düşüncesinin nasıl ortaya çıkıp geliştiğini analiz ederler. |
Varlık sorunsalını tarihsel bağlam içinde değerlendirirler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Derse giriş – varlık felsefesinin temel kavramlarına dair bir soruşturma ve Antik Yunan’da varlığı anlamlandırma çabası | Anlatım / Tartışma |
2 | - | Platon’un varlık anlayışı | Anlatım / Tartışma |
3 | Okuma | Aristoteles ve Varlık | Anlatım / Tartışma |
4 | Okuma | Ortaçağ’da metafiziksel varlık ve tümeller | Anlatım / Tartışma |
5 | Okuma | Descartes – Düşünüyorum o halde varım! - Locke ve Deneyim | Anlatım / Tartışma |
6 | Okuma | Hobbes bağlamında varlık - Spinoza’nın varlık anlayışı | Anlatım / Tartışma |
7 | İzleme Yorumlama | Inception -Film (Opsiyonel) | Anlatım / Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma | Kant ve Kendinde Şey | Anlatım / Tartışma |
10 | Okuma | Kant ve Kendinde Şey II | Anlatım / Tartışma |
11 | Okuma | Nietzsche – Varlığın Dönüşümü | Anlatım / Tartışma |
12 | Okuma | Heidegger – Varlık otantik bir Dasein mıdır? | Anlatım / Tartışma |
13 | Okuma | Caillois ve Huzinga bağlamında oyun oynayan Varlık | Anlatım / Tartışma |
14 | Okuma | İğrenç Varlık: Bataille ve Kristeva’da varlığın kendini bulması | Anlatım / Tartışma |
15 | İzleme Yorumlama | Self/less - film (opsiyonel) | Anlatım / Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ahmet Cevizci. (2016). Felsefenin Kısa Tarihi . İstanbul: Say. |
Platon. (2018). Devlet. (çev. M. Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları |
Aristoteles. (2018). Metafizik. (çev. Gurur Sev). İstanbul: Pinhan. |
Descartes. (2015). Meditasyonlar. (çev. Çiğrem Dürüşken). İstanbul: Alfa. |
Spinoza. (1965). Etika. (çev.H.Ziya Ülken). İstanbul: M.E.Basımevi. |
Nietzsche. (2015). Böyle Buyurdu Zerdüşt. (çev. Mustafa Tüzel). İstanbul: İş Bankası Yayınları. |
Heidegger. (2018). Varlık ve Zaman. (çev. Kaan Öktem). İstanbul: Alfa. |
Caillois. (2001). Man, Play and Games. (trans. Meyer Barash). University of Illinois Press. |
Kristeva. (2014). Korkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Deneme. (çev. Nilgün Tutal). İstanbul: Ayrıntı. |
Bataille. (2017). Lanetli Pay. (çev. Işık Ergüden). İstanbul: Sel. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
||||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
||||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
||||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
||||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
||||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
||||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
||||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
||||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
||||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
||||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |