Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS375 | SOCIOLOGY OF YOUTH | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; Gençlik Sosyolojisi alanına ilişkin temel yaklaşımlarla birlikte, genç olmak ve gençlik kavramlarının tarihsel süreçte taşıdığı anlamları ve yaşadığı dönüşümleri tartışmaktır. Gençlik kavramı suç, siyaset, din, cinsellik, işsizlik gibi oldukça geniş bir kavram topluluğu ile birlikte ele alınabilecek geniş bir araştırma alanına sahiptir. Derste araştırma açısından oldukça verimli bir alan olan gençlik sosyolojisine ilişkin, özellikle öğrencilerin kendileriyle bağdaştırabilecekleri güncel tartışmalar üzerinden bir bakış açısı ve farkındalık kazanmaları hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Genç olmak ve gençlik kavramlarının tanımı, toplumsal değişme ile ilişkisinin anlaşılması, Gençlik sosyolojisi nedir, Dünyada gençlik çalışmaları, Türkiye’de gençlik çalışmaları, gençliğe ilişkin kavramlar; araştırma alanları ve öncelikli konular, gençlik ve siyaset: Toplumsal hareketlerde gençlerin rolü, gençlik ve din, modernleşmeye bağlı olarak gençliğin din ile ilişkisi, gençlik ve toplumsal cinsiyet, gençlik ve işsizlik; gençlerin eğitim olanakları ve istihdamı, dijital çağda gençlik, gençlik ve kültür, gençlik ve serbest zamanların yönetimi, Türkiye’de gençlerin sorunları konuları dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gençlik sosyolojisinin bir disiplin olarak alanını tanır ve din, siyaset, cinsiyet, dijital çağ, işsizlik, kültür gibi kavramlarla ilişkisini özetler. |
Genç olmak ve gençlik kavramlarının kapsamını ve toplumsal değişmeye bağlı olarak gelişimini, öğrendiği yaklaşımlar ve sınıftaki tartışma ortamı aracılığıyla açıklar. |
Kendisi de bir genç olarak ders süresince öğrendiklerini gündelik hayatından örneklendirir. |
Türkiye’de ve dünyadaki gençlik çalışmalarından edindiği bilgiler ile gündelik hayatı arasında ilişki kurar. |
Türkiye ile diğer ülkeler arasında gençlik sorunlarıyla ilgili kıyaslamalar yapar. |
Gençliğin toplumdaki konumuna ve önemine ilişkin eleştirilerde bulunur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Genç olmak ve gençlik kavramlarının tanımı, toplumsal değişme ile ilişkisinin anlaşılması | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
2 | Kaynak okuma | Gençlik sosyolojisi nedir? Dünyada gençlik çalışmaları | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
3 | Kaynak okuma | Türkiye’de gençlik çalışmaları | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
4 | Kaynak okuma | Gençliğe ilişkin kavramlar; araştırma alanları ve öncelikli konular | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
5 | Kaynak okuma | Gençlik ve siyaset: Toplumsal hareketlerde gençlerin rolü | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
6 | Kaynak okuma | Gençlik ve din; modernleşmeye bağlı olarak gençliğin din ile ilişkisi | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
7 | Kaynak okuma | Gençlik ve toplumsal cinsiyet | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Gençlik ve işsizlik; gençlerin eğitim olanakları ve istihdamı | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
10 | Kaynak okuma | Dijital çağda gençlik | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
11 | Kaynak okuma | Gençlik ve kültür | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
12 | Kaynak okuma | Gençlik ve serbest zamanların yönetimi | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
13 | Kaynak okuma | Türkiye’de gençlerin sorunları | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
14 | Kaynak okuma | Gençlik çalışmalarından örnekler ve üzerine tartışmalar | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
15 | Kaynak okuma | Değerlendirme | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Bayhan, Vehbi. (2014). “Milenyum veya y kuşağı gençliğinin sosyolojik bağlamı”, Gençlik Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 8-25, Ankara: Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları |
Beşirli, Hayati. (2013). Gençlik sosyolojisi: politik toplumsallaşma ve gençlik. Ankara: Siyasal Kitabevi |
Lesko, N., & Talburt, S. (2012). A history of the present youth studies. (N. Lesko & S. Talburt, eds. ). London: Routledge |
Alpay, Mustafa. (2017). Türkiye’nin gençlik politikaları. İstanbul: Hiperlink |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
||||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
||||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
||||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
||||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
||||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
||||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
||||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
||||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
||||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
||||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |