Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS443 | PHILOSOPHY OF LAW AND HUMAN RIGHTS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; hukukun yapısı ve içeriğinin felsefe tarihindeki analizi ve hukuk anlayışlarındaki değişimler, hukuk ve felsefe arasındaki ilişki, benzerlikler, ayrılıklar ile Hukuk Felsefesi’nin temelini oluşturan kavramlar ve insan hakları düşüncesinin felsefi ve politik gelişimi konusunda, öğrencilere temel bir bilgi ve bakış açısı kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini, felsefe ve hukuk ilişkileri, hak ve adalet kavramları, doğal ve pozitif hukuk kuramları, toplum sözleşmesi, hukuk ve özgürlük arasındaki ilişki ve insan haklarının ontolojik ve tarihsel temelleri oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hukuk’un yapısını, içeriğini, felsefi olarak nasıl sorgulandığını ve temel insan haklarını bilir. |
Felsefi sorgulamayı insan hakları ve hukuk üzerinden geliştirir. |
Doğal Hukuk ve Pozitif Hukuk’un temellerini ve karşıtlıklarını ayırt eder. |
Filozofların ortaya koydukları farklı toplum sözleşmesi kuramlarını karşılaştırır. |
İnsan haklarının ontolojik ve tarihsel temellerine ilişkin felsefi kuramları eleştirel bir bakış açısıyla çözümler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Hukuk Felsefesi ve İnsan Hakları’na Giriş | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Kaynak okuma | Platon: Devlet ve Yasalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Kaynak okuma | Aristoteles: Politika | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Kaynak okuma | Doğal Hukuk | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kaynak okuma | Pozitif Hukuk | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Kaynak okuma | Hobbes ve Locke: Toplum Sözleşmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kaynak okuma | Rousseau: Toplum Sözleşmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Dönem değerlendirmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kaynak okuma | Hegel: Hukuk Felsefesinin İlkeleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kaynak okuma | Marx: Yahudi Sorunu Üzerine | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Kaynak okuma | İnsan Hakları ve Doğal Hukuk İlişkisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Kaynak okuma | İnsan Haklarının Ontolojik Temelleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kaynak okuma | Habermas: Demokrasinin Üç Normatif Modeli | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Kaynak okuma | Iris Marion Young: İletişim ve Öteki – Mizakereci Demokrasinin Ötesinde | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Platon. (2000). Devlet. (çev. Sabahattin Eyupoğlu – M. Ali Cimcoz) İstanbul: İş Bankası Yayınları |
Platon. (1998). Yasalar Cilt I ve II. (çev. Saffet Babür) İstanbul: Kabalcı |
Aristoteles. (2000). Politika. (çev. Mete Tunçay). İstanbul: Remzi Kitabevi |
Thomas Hobbes. (2001). Leviathan. (çev. Semih Lim). İstanbul: YKY |
Hegel. (2004). Hukuk Felsefesinin Prensipleri. (çev. Cenap Karakaya) İstanbul: Sosyal |
Seyla Benhabib (Yayına Hazırlayan). (1999). Demokrasi ve Farklılık. ( çev. Zeynep Gürata, Cem Gürsel). Demokrasi Kitaplığı |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
||||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
||||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
||||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
||||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
||||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
||||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
||||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
||||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
||||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
||||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |