TR EN

CITY AND CIVILIZATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TUR321 CITY AND CIVILIZATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, ilk şehirleşme sürecinden başlayarak, geçmişten bugüne bilimsel veriler bağlamında kent, kültür ve medeniyet arasındaki ilişkiyi öğretmek ve dünya şehirlerini tanıtmaktır.
Contents of the Course Unit: Neolitik Dönemden başlayarak ilk şehirleşme hareketleri, şehir, kültür, medeniyet kavramlarının oluşumu ve gelişimi, Batı ve Doğu Medeniyetleri, İslam ve Hristiyan Medeniyetleri, Anadolu’daki şehirler konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Medeniyet, şehir, şehir mimarisi tarihsel kavram ve tanımları açıklar.
İlk şehirleşme oluşumundan başlayarak, farklı medeniyet ve kültürlerin şehrin biçimine yansımasını açıklar.
Şehirleşme hareketinin geçmişten günümüze olan gelişimini, şehirleşmeye olan modern yansımasını artı ve eksileriyle birlikte yorumlar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması, sunum Şehir kelimesinin tanımı, Şehir, Kent, Medine kelimeleri bağlamında şehri değerlendirmek, Tarihte ilk ortaya çıkan şehirler, Çatalhöyük Örneği Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
2 Literatür taraması, sunum Kültür ve Medeniyet tanımları, Medeniyetin Doğuşunda etkin olan faktörler (Coğrafya, İnsan, Toplum,Ekonomi vb), Doğu ve Batı Medeniyetleri, Medeniyetler İttifakı, Medeniyetler Çatışması ve S.P. Huntington Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
3 Literatür taraması, sunum Osmanlı ve İslam Şehri Kimliği, Mimarinin Felsefesi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
4 Literatür taraması, sunum Batı ve Doğu’da Şehir, Medeniyetlerin Biçime Yansıması; Camii, Kilise Mimarisi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
5 Literatür taraması, sunum Selçuklu Medeniyeti ve Konya Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
6 Literatür taraması, sunum Hıristiyanlık Tarihi Açısından Konya (Iconium),Konyalı Hıristiyan Azizler: Aziz Paul, Aziz Timothy, Azize Thekla, Sille ve Aya Elena Kilisesi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
7 Literatür taraması, sunum İlk yerleşim yerlerinden Çatalhöyük, Kilistra, Lystra, Beyşehir Eşrefoğlu Camii Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması, sunum Osmanlı’nın Dibace Kenti: Bursa, Evliya Çelebi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
10 Literatür taraması, sunum Çevre, Tabiat, Ekoloji ve Şehirleşme Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
11 Literatür taraması, sunum İstanbul’un Tarihi, Bizans, Osmanlı eserleri, Aya Sofya, Sultan Ahmet Camii, At Meydanı, Kariye Müzesi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
12 Literatür taraması, sunum İstanbul’un Tarihi, Bizans, Osmanlı eserleri, Aya Sofya, Sultan Ahmet Camii, At Meydanı, Kariye Müzesi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
13 Literatür taraması, sunum Şehir Sosyolojisi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
14 Literatür taraması, sunum Avrupa Şehirleri Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
15 Literatür taraması, sunum Avrupa Şehirleri Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mumford L. (1938). The Culture of Cities, Harcourt, Brace and company.
Mumford L. (2013). The City In History, Ayrinti Publications.
Konu ile ilgili makaleler

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 4 40
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 5 3 15
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0