TR EN

ECONOMIC INTEGRATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTI304 ECONOMIC INTEGRATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere ekonomik entegrasyon ile ilgili temel kavramlarla yönelik bilgi verilmesi ve dünyanın farklı bölgelerindeki bölgeselleşme uygulamalarının nasıl gerçekleştiğinin irdelenmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, ekonomik entegrasyonla ilgili temel kavramlar, bölgesel ticari anlaşmaların tarihi ve teorisi, dünyada bölgeselleşme uygulamaları, Avrupa’da bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Avrupa Birliği’nin genişleme politikası, Amerika kıtasında bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Asya kıtasında bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Afrika kıtasında bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Dünya Ticaret Örgütü ve mega bölgesel ticaret anlaşmaları, gelişmekte olan ülkelerin erken liberalleşme çabaları, Türkiye’nin ithal ikameci iktisat dönemi, Türkiye’nin liberalleşme dönemi, ve ekonomik entegrasyon uygulamalarına tepkiler konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ekonomik entegrasyonun gerekliliğini ana akım kuramların önermeleri ve aksiyomları ışığında açıklar.
Benelux, EFTA, AB, NAFTA, Mercosur, FTAA, ASEAN ve APEC ticari birliklerini, bölgesel ve politik farklılıklarını vurgulayarak listeler.
Ekonomik entegrasyonu farklı ideolojik perspektiflerden bakarak inceler.
Türkiye’nin dünya ekonomisine eklemlenme sürecini diğer gelişmekte olan ülkelerle kıyaslayarak değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma Ekonomik Entegrasyonla İlgili Temel Kavramlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Okuma Ekonomik Entegrasyon Kavramı, Kriterleri ve Teorileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Okuma Küresel Ekonomik Entegrasyon Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Okuma Reel Entegrasyon Teorisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Okuma Parasal ve Finansal Entegrasyon Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Okuma Ekonomik Entegrasyon ve Maliye Politikası Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Okuma Ekonomik Entegrasyon Sürecinde Küreselleşme ve Gelir Dağılımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Ekonomik Entegrasyon ve Yoksulluk İlişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Okuma Bölgesel Entegrasyon Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Okuma Amerika Kıtasındaki Entegrasyonlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Okuma Avrupa ve Asya Kıtalarındaki Entegrasyonlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Okuma BRICS Ülkeleri ve Türkiye’de Ekonomik Entegrasyonlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Okuma Ekonomik Entegrasyon Uygulamalarına Tepkiler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Büşra M. E. Ö. (2016). Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar ve Ekonomik Kuruluşlar. Bursa: Ekin Basın Yayın.
Yardımcı, P. (2012). Küreselleşme ve Bölgeselleşme Ekseninde Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar Teori ve Uygulama. Ankara: Detay Yayıncılık.
Carvalho, E. (2011). Economic Integration : Impacts and Alternative Responses. Saarbrucken, Germany: VDM Verlag.
Bayraç, H. N. (Ed.). (2021). Uluslararası Ekonomik Entegrasyon: Teori, Politika ve Uygulamalar. . 1. Baskı, Ankara: Gazi Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
5
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
3
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
4
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
4
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
4
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
3
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
3
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
3
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
4
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0