Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTI432 | INNOVATION AND TECHNOLOGY | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere iş ve üretim süreçlerinde, firmaların gerek maliyetlerini düşürmesi; gerekse de ürün farklılaştırması yapması için ihtiyaç duyulan teknoloji faktörünün genel çerçevesinin, ve teknolojik yeniliklerden faydalanarak ve teknoloji-kökenli girişimler gerçekleştiren firmalardan örnekler vererek, modern işletmelerde teknolojik olanakların kullanımının ne kadar önemli olduğunun öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, teknoloji ve inovasyona giriş, teknoloji ve inovasyonla ilgili temel kavramlar, bilişim sistemleri, yaratıcı düşünme, bilgi yönetimi, inovasyon yönetimi, enformasyon toplumunda girişimcilik, fikri mülkiyet hakları, Ar-Ge yönetimi, tedarik zinciri yönetimi, yeni ürün geliştirme ve tasarımı, proje yönetimi, ve teknoloji yönetiminde liderlik ve yaratıcılık konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Teknoloji ve inovasyonla ilgili temel kavramları günümüzdeki örneklerle ilişkilendirerek değerlendirir |
İşletmelerde inovasyonu etkileyen faktörlerin neler olduğunu değerlendirir |
İnovasyon süreci ve bu sürecin yönetilmesine ilişkin mekanizmalar hakkında öneride bulunur |
Rekabet avantajı sağlamada inovasyon ve teknolojinin neden çok önemli olduğunu değerlendirir |
İnovasyon ve teknolojinin; iş dünyası ve toplum üzerindeki etkilerini karşılaştırır |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Teknoloji ve İnovasyona Giriş | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Teknoloji ve İnovasyonla İlgili Temel Kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Bilişim Sistemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Yaratıcı Düşünme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Bilgi Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | İnovasyon Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Enformasyon Toplumunda Girişimcilik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Fikri Mülkiyet Hakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Ar-Ge Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Tedarik Zinciri Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Yeni Ürün Geliştirme ve Tasarımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Proje Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Teknoloji Yönetiminde Liderlik ve Yaratıcılık | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Emiroğlu, A. (2017). İnovasyon ve Teknoloji Yönetimi. 1. Baskı, Bursa: Ekin Basım Yayın. |
Baykara, T. (2014). 21. Yüzyılda Teknoloji & Yenilik: İnovasyon ve Yönetimi. Ankara: Nobel Yayınevi. |
Luecke, R. (2008). İş Dünyasında Yenilik ve Yaratıcılık. Çeviri: Turan Parlak, 2.Baskı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. |
Top, S. (2008). İşletmelerde Yenilik ve Yaratıcılık Yönetimi. 1. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayın. |
Drucker, P. F. (2011). Innovation and Entrepreneurship. New York, NY, United States: HarperCollins Publishers Inc. |
Kavak, Ç. (2009). Bilgi Ekonomisinde İnovasyon Kavramı ve Temel Göstergeleri, Akademik Bilişim’09 - XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, ss.617-628. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
2 | |||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
2 | |||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
1 | |||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
2 | |||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
2 | |||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
2 | |||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
1 | |||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
1 | |||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
3 | |||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
2 | |||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |