Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YBS321 | NUMERICAL DECISION MAKING METHODS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; karar verme problemlerinin ve uygulamalarının çözümü için matematiksel modellerden faydalanarak, doğru yöntemin tanınması, tespit edilmesi ve gerekli analizlerin gerçekleştirilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; proje yönetimi, üretim planlama ve envanter kontrolü, toplu üretim planlama, stok kontrol sistemleri, süreç yönetimi ve kapasite planlama, modelleme, doğrusal programlama, optimizasyon problemleri, iş tasarımı, kalite kontrol, ulaştırma modeli, atama modeli ve aktarma modeli, proje programlama ve kontrol teknikleri-PERT/CPM, karar analizi, oyun teorisi kuyruk kuramı, karar verme, karar verme problemleri, karar verme süreci, fayda teorisi, belirlilik, belirsizlik ve risk altında karar verme, sayısal karar verme, bilgisayar destekli karar verme, bilgisayar destekli problem çözme ve simülasyon teorik ve uygulamalı olarak öğretmektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Optimizasyon problemlerini (doğrusal programlama modelleri) karar vermede bir araç olarak kullanır. |
Kaynakları organizasyon için etkin bir şekilde değerlendirir. |
Mevcut kaynakları verimlilik için analiz eder. |
Verimli ve verimsiz kaynakları ayırt eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Sayısal Karar Verme Teknikleri Genel Konu tanıtımı | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
2 | Literatür okuması | Model kavramı ve Optimizasyon, Doğrusal Programlamaya (DP) Giriş | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
3 | Literatür okuması | Doğrusal Programlama : Temel Kavramlar ve Model Kurma | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
4 | Literatür okuması | Doğrusal Programlama : Çözüm Kavramı | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
5 | Literatür okuması | Doğrusal Programlama : Duyarlılık Analizi | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
6 | Literatür okuması | Doğrusal Programlama : Simplex Yöntemi ve Dualite | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
7 | Literatür okuması | Tamsayılı Doğrusal Programlama: Model Kurma | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuması | 0 – 1 Programlama : Model Kurma | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
10 | Literatür okuması | Veri Zarflama Analizi | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
11 | Literatür okuması | Markov Analizi | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
12 | Literatür okuması | Tahmin Yöntemleri | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
13 | Literatür okuması | Karar Analizi : Belirsizlik Altında Karar | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
14 | Literatür okuması | Karar Analizi : Risk Altında Karar | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
15 | Literatür okuması | Proje Yönetimine Giriş | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Çelikbilek, Y. (2018). Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri -Açıklamalı ve Karşılaştırmalı Sağlık Bilimleri Uygulamaları. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Özcan, Y. (2013). Sağlık Kurumları Yönetiminde Sayısal Yöntemler–Teknikler ve Uygulamalar. Çevirenler: Şahin Kavuncubaşı ve Selami Yıldırım. Siyasal Kitabevi. |
Timor, M. (2010). Yöneylem araştırması. Türkmen Kitabevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
|
||||||
2 |
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
|
||||||
3 |
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
|
||||||
2 |
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
|
||||||
3 |
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
|
||||||
2 |
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
|
||||||
2 |
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
|
||||||
3 |
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
|
||||||
2 |
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
|
||||||
3 |
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
|
||||||
4 |
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |