Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YBS414 | ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND MACHINE LEARNING | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, Yapay Zeka ve Makine öğrenmesinin geçerli durumuna girişi sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, Yapay Zeka ve Makine öğrenmesi alanında farkındalık yaratarak, güncel konulara dair örnekler ile algoritmaları öğrenmektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yapay zeka ve makine öğrenmesi kavramlarını tanımlar. Bu alanda meydana gelen güncel konu ve içerikleri keşfeder. Bir işletmenin bu alanda nasıl projeler geliştirebileceğini inceler. Alanındaki algoritmalara hakim olur. Bu alanda yapılan çalışmalarda yer alabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Okuması, Güncel Örnekler | Yapay zeka tarihi ve geçerli durumu nedir ve neden kullanılır? | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
2 | Literatür Okuması, Güncel Örnekler | Makine öğrenmesi nedir ve neden kullanılır? | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
3 | Literatür Okuması, Güncel Örnekler | Lineer Regresyon | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
4 | Uygulama ve Örnekler | Lineer Regresyon | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
5 | Literatür Okuması, Güncel Örnekler | Karar Ağaçları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
6 | Uygulama ve Örnekler | Karar Ağaçları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
7 | Uygulama ve Örnekler | Lineer Regresyon, Karar Ağaçları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuması, Güncel Örnekler | Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesi Sektörlerde Uygulama Örnekleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
10 | Literatür Okuması, Güncel Örnekler | Simülasyon | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
11 | Uygulama ve Örnekler | Simülasyon | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
12 | Literatür Okuması, Güncel Örnekler | Dijitalleşen Dünyada Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesi | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
13 | Literatür Okuması, Güncel Örnekler | Türkiyede Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesi | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
14 | Literatür Okuması, Güncel Örnekler | Sunumlar | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
15 | Literatür Okuması, Güncel Örnekler | Sunumlar | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Makine Öğrenmesi Teorileri ve Algoritması, Dr. Metin Bilgin, Dr. Atınç Yılmaz (Editör). 50 Soruda Yapay Zeka, Cem Say. Yapay Zeka ve Verinin Kullanımı, Öğr. Gör. Osman Gazi Güçlütürk. Makine Öğrenmesi ve Derin Öğrenme, Prof. Dr. Necmi Gürsakal. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 7 | 7 | 49 |
Proje Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 129 |
Total Workload of the Course Unit | 129 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |