TR EN

GENDER REPRESENTATION IN ADVERTISING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI310 GENDER REPRESENTATION IN ADVERTISING 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders; toplumsal cinsiyetin medyada ve reklamlarda nasıl temsil edildiği ve nasıl müzakere edildiği konusunda farkındalığı öğrenciye kazandırmayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Cinsiyet kavramı, toplumsal cinsiyet çalışmaları, feminizm ve tarihi, queer kuram, medyada ve reklamda cinsiyetçilik, reklamda cinsiyet temsilinin örnekler üzerinden incelenmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Reklamda cinsiyetin nasıl temsil edildiğine ilişkin örnekleri değerlendirir.
Reklamda etik doğrultusunda kadının kullanımını inceler.
Reklamda içinde bulunulan toplumun ve kültürün bir parçası olarak cinsiyet temsillerini açıklar.
Reklamcılıkta cinsiyet temsili üzere kurulu yaratıcılığa ilişkin örnekleri karşılaştırır.
Reklamlarda cinsiyet temsilinin niteliklerini tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Derse Giriş, Dersin Amacı ve Kapsamı, Haftalık Konular Hakkında Bilgi Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Biyolojik, Somatik, Psikolojik, Toplumsal Cinsiyet Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Feminizm Nedir? Feminist Kuramlar Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Feminist Kuramlar ve Feminizm Tarihi Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Queer (Kuir) Kuram Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kadına Yönelik Cinsiyetçi Söylem ve Örnekler Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Homofobik Söylem ve Örnekler Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumsal Cinsiyetçi Reklamlar ve Örnekler Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumsal Cinsiyetçi Reklamlar ve Örnekler Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamlarda Kadın Temsilleri ve Örnekler Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamlarda Erkek Temsilleri ve Örnekler Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamlarda Cinsellik Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Genel Değerlendirme ve Özet Anlatım, Soru-cevap yöntemi, medyada dil kullanımı ve cinsiyet perspektifinde reklam analizleri
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kuruoğlu, Huriye, Aydın, Bermal (2014). Toplumsal Cinsiyet ve Medya. Ankara: Detay Yayıncılık.
Batı, Uğur (2016). Reklamın Dili: Dilbilim-Strateji-Mesaj-Retorik-Göstergebilim. İstanbul: Alfa.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0