TR EN

MESSAGE DESIGN IN ADVERTISING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI409 MESSAGE DESIGN IN ADVERTISING 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders öğrencilere, dijital ortam ve basılı ortam için reklam üretiminde gerçekleşen, tasarım hazırlık ve tasarım uygulama sürecini öğretmeyi amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini reklamcılıkta hedef kitle, reklamda ileti ve tasarımı, reklam kampanyasının aşamaları, reklamda kampanyalarında tasarım süreci ve yaratıcı süreç, ileti tasarımında yaratıcılık, ileti tasarımında kullanılabilecek strateji ve teknikler oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Reklam ileti tasarımına ilişkin temel kavramlar çerçevesinde iletişimin ne olduğunu istenildiği zaman doğru bir şekilde anlatır.
Geçmiş reklam uygulamalarından referans vererek gelecekte oluşturulacak olan iletişim programlarının sahip olması gereken özellikleri belirler.
Reklam tasarımına ve temeline ilişkin bilgileri açıklar.
Reklamın en az 3 özelliğini anımsayarak mevcut bir iletişim programında bu özellikleri söz konusu program ile ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Tanışma, Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması: İzlence Kaynakça Anlatım, Tartışma
2 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklam ve hedef kitle İleti ve tasarım. Temel tasarım elemanları Anlatım, Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklamda grafik tasarım ilkeleri Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
4 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklam ve algı. Gestalt prensipleri. Anlatım, Tartışma
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam türleri ve reklam mecraları Anlatım, Tartışma
6 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Reklam fotoğrafçılığı Anlatım, Tartışma
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam tasarımında renkler ve işlevleri Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme İleti tasarımında tipografi ve kullanım şekilleri Proje uygulama
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İleti tasarımında görsel ve işitsel unsurların irdelenmesi. Metz'in göstergebilim yöntemi Anlatım, Tartışma
11 Konuyla ilgili görsel ve işitsel örnekleri inceleme İleti tasarımında müzik. Reklamda müzik kullanımı. Akorların ruhsal anlamları Proje uygulama
12 Konuyla ilgili görsel örnekleri inceleme Basılı reklamlarda iletiyi etkileyen unsurlar Proje uygulama
13 Konuyla ilgili örnekleri inceleme Yeni medyada ileti tasarımı Anlatım, Tartışma
14 Konuyla ilgili örnekleri inceleme Sosyal Medyada İçerik Yönetimi Anlatım, Tartışma
15 Konuyla ilgili örnekleri inceleme İleti tasarımı - Örnek proje uygulama Proje uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Elden, Müge (2003). Reklam Yazarlığı. İstanbul: İletişim Yayınları.
Book, Albert C; Schick, C. Dennis; Şendil, Dilek (1998). Reklamcılıkta Metin ve Taslağın İlkeleri. İstanbul: Yayınevi Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 3 21
Ödev 7 3 21
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0