Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
EKF438 |
SOCIAL ECONOMY |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı; işbirliği, karşılıklı yardım ve dayanışmaya dayalı bir ekonomi olan sosyal ekonomi kavramını çok yönlü kavrayabilmek, sayısı giderek artan sosyal ve dayanışma ekonomisi aktörlerini tanımaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği; üretimin örgütlenmesi, bölüşüm ve bölüşüm teorisi, kalkınma ve büyüme, dayanışma ekonomileri, gelir dağılımı, sosyal hizmetler, tam istihdam ve yoksullukla mücadele, kooperatifçilik, kooperatifçiliğin diğer şirketlerden ayırt edici özellikleri, günümüzde kooperatifçiliğin durumu gibi toplumsal konuların ekonomik yönden ele alınmasını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
1-Bölgesel ve yerel kalkınma ile sosyal bütünleşme konularında bilinçlenmeyi sağlar.
2-Sürdürülebilirlik ve kapsayıcı kalkınma konularını değerlendirme becerisi kazandırır.
3-Kooperatif, dernek ve vakıflar konularında derinlemesine bilgi sağlar.
4-Demokrasi, özgürlük, sorumluluk ve dayanışmaya yönelik toplum bilincini geliştirir.
5-Adil gelir dağılımı, sürdürülebilir iktisadi faaliyet konularına ilişkin örgütlenme biçiminin oluşmasında farkındalık yaratır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Kitap Okuma |
İzlencenin tanıtılması, Sosyal Ekonominin Tanımı ve Özellikleri |
Anlatım, Soru Cevap |
2 |
Kitap Okuma |
Kakınma ve büyüme |
Anlatım, Soru Cevap |
3 |
Kitap Okuma |
Endüstri sosyolojisi |
Anlatım, Soru Cevap |
4 |
Kitap Okuma |
Örgütleme ve üretim yönetimi |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
5 |
Kitap Okuma |
Küresel kriz ve sosyal dayanışma |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
6 |
Kitap Okuma |
Bölüşüm ve bölüşüm teorisi |
Anlatım, Soru Cevap |
7 |
Kitap Okuma |
Gelir dağılımı |
Anlatım, Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap Okuma |
Tam istihdam ve yoksullukla mücadele |
Anlatım, Soru Cevap |
10 |
Kitap Okuma |
Sosyal Hizmetler |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
11 |
Kitap Okuma |
Dayanışma Ekonomileri |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
12 |
Kitap Okuma |
Kooperatifçiliğin tanımı, kooperatifçilik ilkeleri |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
13 |
Kitap Okuma |
Kooperatifçiliğin ayırt edici özellikleri, ekonomik kalkınmadaki önemi |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
14 |
Kitap Okuma |
Türkiye'de kooperatifçilik hareketi |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
15 |
Kitap Okuma |
Genel Tekrar |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
List the main features of communication in items.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
10 |
40 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
2 |
9 |
18 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
35 |
0 |
128 |
|
Total Workload of the Course Unit |
128 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|