TR EN

ULUSLARARASI İLİŞKİLERDE DOĞU ASYA PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SBU462 ULUSLARARASI İLİŞKİLERDE DOĞU ASYA 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, öğrencilere Doğu Asya bölgesi ülkelerinin ekonomik, siyasi ve askeri politikalarını öğretmek ve öğrencilere bölge ülkelerinin politikalarını eleştirel biçimde değerlendirme becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, Doğu Asya’nın jeopolitik ve jeoekonomik durumu, Çin’in yükseliş ve bu yükselişin bölgeye olan etkileri, Japonya’nın bölge ülkeleriyle olan anlaşmazlıkları ve Japon güvenlik politikası, Kuzey Kore meselesi, Tayvan sorunu, Rusya’nın Asya politikası, bölgedeki bütünleşme girişimleri ve Türkiye’nin bölgeyle olan ilişkileri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Doğu Asya bölgesini analizi ederken kullanılan farklı yaklaşımları sınıflandırır
Doğu Asya ülkelerindeki mevcut sorunlara etki eden faktörleri yorumlar
Bölge ülkelerinin ekonomik, siyasi, askeri ve toplumsal politikalarını etkileyen iç ve dış faktörler arasında neden-sonuç ilişkisi kurar
Doğu Asya’da ki mevcut sorunların tarihsel gelişimi ve temel dinamiklerini günümüzde izlenen politikalarla ilişkilendirir

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Derste işlenecek temel kavramlara, dersin amacı ve içeriğine ilişkin ön bilgi Anlatım, soru-cevap yöntemi
2 - Doğu Asya jeopolitiği Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 - Jeo-ekonomik açıdan Doğu Asya Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 - Çin’in yükselişi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
5 - Yükselen Çin’in dış politikası Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 - Güney ve Doğu Çin Denizi sorunları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
7 - Japonya emperyalizminden miras sorunlar Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 - Japonya’nın güvenlik politikası ve ABD-Japonya ittifakı Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
10 - Kore Yarımadası’nda bölünmüşlük ve nükleer kriz Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
11 - Kuzey Kore meselesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
12 - Tayvan meselesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
13 - Bölgesel bütünleşme girişimleri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
14 - Türkiye’nin Doğu Asya politikası Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
15 - Sınava hazırlık: Önceki konuların genel ve karşılaştırmalı değerlendirmesi. Temel noktaların tekrarı. Anlatım, soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Karaca, K. (2013). Asya’da Güvenlik Sorunları ve Yansımaları. İstanbul: Bilgesam Yayınları.
Karaca, K. (2008). Güç Olma Stratejisi: Çin. İstanbul: IQ Yayınları.
Yıldırım, S. (2018). Uluslararası İlişkilerde Asya. İstanbul: Nobel Yayınları.
Akkemik, A., Sadık, Ü. (2015). Doğu Asya’nın Politik Ekonomisi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
İsmail, E. (2017). Dünya Siyasetinde Doğu Asya. İstanbul: Nobel Yayınları.
Alagöz Akçadağ, E. (2019). 21. Yüzyılda Rusya-Çin İlişkileri. İstanbul: Nobel Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 6 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 8 1 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 60 0 132
Total Workload of the Course Unit 132
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0