Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
YEM415 |
ALTERNATIVE MEDIA AND DIGITAL ACTIVISM |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin temel amacı, dijital medyanın toplumsal değişim ve eylem bağlamında nasıl kullanıldığını yeni medya ve aktivizm tarihini, teknolojik olanakları dikkate alarak tartışmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu derste toplumsal değişim adına kullanılan dijital teknolojilerin toplumsal ve etik sonuçları, alternatif medya ve dijital aktivizm kavramları ve gelişimi, alternatif medya ve dijital aktivizm uygulamalarının değerlendirilmesi konuları ele alınmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenciler dijital aktivizmde uygulama ve teori arasındaki benzerlik ve farklılıkların değerlendirebilme |
Öğrenciler ilgi duyduğu toplum konulardaki dijital aktivizm uygulamalarını keşfedebilme |
Politik eylem, geleneksel ve dijital aktivizm, toplumsal hareketlerin bileşenlerini tanımlayabilme |
Toplumsal savunuculuk konusunda bilinç geliştirebilme |
Disiplinlerarası bir perspektiften sivil toplum ve kamusal alan konularında bilgi sahibi olabilme |
Farklı çevrimiçi toplumsal ağların toplumsal savunuculuk adına kullanımına dair yenilikçi fikirler keşfeder; bu fikirlere eleştirel bir pencereden bakabilme |
Yeni medyanın ticari amaçlar dışında kullanım olanakları konusunda bakış açısı kazanma |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Derse giriş ve dijital aktivizme genel bakış |
Açıklama |
2 |
- |
Alternatif medya nedir? |
Açıklama, tartışma |
3 |
- |
Çevrimiçi ve çevrimdışı aktivizm |
Açıklama, tartışma |
4 |
- |
Dijital aktivizm tarihi I |
Açıklama, tartışma |
5 |
- |
Dijital aktivizm tarihi II |
Açıklama, tartışma |
6 |
- |
Dijital aktivizm eylemleri I |
Açıklama, video gösterimi |
7 |
- |
Dijital aktivizm eylemleri II |
Açıklama, video gösterimi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Dijital aktivizm eylemleri III |
- |
10 |
- |
Dijital aktivizm eylemleri IV |
- |
11 |
- |
Kliktivizm |
Açıklama, tartışma |
12 |
- |
Dijital aktivizm ve geleneksel aktivizm ilişkisi I |
Konuk konuşmacı ve tartışma |
13 |
- |
Dijital aktivizm ve geleneksel aktivizm ilişkisi II |
Konuk konuşmacı ve tartışma |
14 |
- |
Dijital aktivizm örnekleri I |
Video gösterimi, tartışma |
15 |
- |
Dijital aktivizm örnekleri II ve genel değerlendirme |
Tartışma ve soru-cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Herbert Pimlott, Fabien Granjon, Nico Carpentier, Nilay Ulusoy, Emre Köksalan, John D.H. Downing (2014). Kendi Medyanı Yarat Cilt 2 - Alternatif Medya, Kavramlar, Tartışmalar, Örnekler. İstanbul: Kalkedon. |
Boztepe Taşkıran, Hatun, Murat Mengü (2019). Dijital Aktivizm Üzerine. İstanbul: Der Yayınları. |
Lievrouw, Leah A. (2016). Alternatif ve Aktivist Yeni Medya. İstanbul: Kafka. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
List the main features of communication in items.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
7 |
7 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
127 |
|
Total Workload of the Course Unit |
127 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|