TR EN

VISUAL COMMUNICATION DESIGN PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS370 VISUAL COMMUNICATION DESIGN 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı görsel tasarıma ait teorik ve pratik bilgileri öğrencilere aktarmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini ait renk, vurgu,odak noktası, algılama ölçütleri gibi görsel tasarıma ait uygulama yöntemleri oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Görsel algı gestalt tekniklerini tanır ve gördüğü bir görseli bu perspektiften yorumlar.
Resimde denge,odak noktası, ritm gibi görsel tasarıma ait temel uygulamaları ayırt eder ve bu bağlamda bir resmi analiz eder.
Oran, orantı/Altın Oran ve kompozisyon kurallarını açıklar ve uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Tanışma ve görsel iletişim ve tasarım hakkında bilgi Anlatım / Soru-cevap
2 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme Tasarımın temel öğeleri / Çizgi, şekil, doku, renk, ton değeri hakkında genel bilgilendirme Anlatım / Soru-cevap
3 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme Görsel tasarımda çizgi kavramı-kullanımı / Doğada, soyut ve sembolik anlamlarıyla çizgi Anlatım / Soru-cevap / Uygulama
4 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme Görsel tasarımda şekil kavramı-kullanımı Anlatım / Soru-cevap / Uygulama
5 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme Görsel tasarımda doku kavramı-kullanımı Anlatım / Soru-cevap / Uygulama
6 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme Görsel tasarımda ton/ton değeri kavramı-kullanımı Anlatım / Soru-cevap / Uygulama
7 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme Görsel tasarımda renk / Renk kodları RGB ve CMYK / Vektörel ve Bitmap görüntü işleme Anlatım / Soru-cevap / Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme İki boyutlu tasarım / Denge, Görsel ağırlık, Simetri, Asimetri, Radial Denge, Bütünlük kavramları Anlatım / Soru-cevap / Uygulama
10 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme Görsel tasarımda ritim, tekrar, vurgu, odak noktası ve hareket Anlatım / Soru-cevap / Uygulama
11 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme Oran - Orantı / Altın oran / Kompozisyon kuralları Anlatım / Soru-cevap / Uygulama
12 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme Görsel tasarımda anlama ve anlamlandırma / Algılama ölçütleri, çağrışım oluşturma Anlatım / Soru-cevap / Uygulama
13 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme Görsel tasarımda anlama ve anlamlandırma / Görsel algı ve Gestalt teknikleri Anlatım / Soru-cevap / Uygulama
14 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme Öğrencilerin uygulama çalışmalarının değerlendirilmesi Uygulama / Değerlendirme
15 Konuyla ilgili okuma ve örnek çalışmaları inceleme Öğrencilerin uygulama çalışmalarının değerlendirilmesi Uygulama / Değerlendirme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Öztuna, Y.; (2007). Görsel İletişimde Temel Tasarım; Yorum Sanat ve Yay.
Uçar, T.F; (2019). Görsel İletişim Ve Grafik Tasarım; İnkılap Yay.
Çellek, T.; Sağocak, M.; (2014). Temel Tasarım Sürecinde Yaratıcılık; Grafik Tasarım Yay.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
5
2
List the main features of communication in items.
4
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
5
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
2
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
3
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
5
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 3 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 49 0 129
Total Workload of the Course Unit 129
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0