TR EN

READING AND RESEARCH IN PSYCHOLOGY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI477 READING AND RESEARCH IN PSYCHOLOGY I 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrenciyi psikoloji alanındaki ulusal ve uluslararası araştırma ve güncel konulara yönelik farklı bakış açısı ve akademik eleştirme üslubunu öğrenmeleri ve geliştirmelerini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Öğrencilerin psikoloji alanında ulusal ve uluslararası yapılan makale, araştırma ve farklı çalışmaları okuma ve yorumlamada beceri kazanmaları, alt alanlarda yapılan çalışma ve ilgili makaleleri değerlendirirken eleştirel gözle bakarak tartışabilme becerisi geliştirmeleri beklenmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Psikoloji araştırmalarını ve psikolojinin bazı alanlarındaki çalışmaların temel kavramlarını açıklar.
Nörobilim, yaşlılık, travma, davranışsal, bilişsel ve psikososyal özellikler gibi ilginç alanların araştırma ve çalışmalarını karşılaştırır ve tartışır.
Eleştirel okuma ve analitik düşünme becerilerini kullanır.
Genel Psikoloji alanlarında araştırma yöntemlerini öğrenir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Giriş: Tanışma, dersin içeriği, tanımlar ve kavramlar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
2 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Psikolojide okuma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
3 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Eleştirel düşünme Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
4 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Nörobilim Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
5 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Duygular Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
6 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Kültür ve psikoloji Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
7 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Empati Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Etik Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
10 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Cinsellik Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
11 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Şiddet Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
12 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Kriz Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
13 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Travma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
14 Literatur gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Genel tekrar_I Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
15 Literatur gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Genel tekrar_II Tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ruggiero VR. (2017) Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber. Çev: Çağdaş Dedeoğlu. Alfa Yayıncılık, İstanbul.
Bowell T, Kemp G. () Eleştirel Düşünme Kılavuzu. Çev: Bilge Tanrıseven. Tübitak Yayınları, Ankara.
Grabe W, Stoller F. (2001) Reading for Academic Purposes in Teaching English as a Foreign Language, USA,Heinle-Heinle.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 3 30
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 5 50
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0