TR EN

LITERATURE THEORIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE331 LITERATURE THEORIES 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrencilerin belli başlı edebiyat kuramlarını ve edebiyat metinlerini kuramsal çerçevede okuma ve çözümleme becerisi kazanması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders şu konuları içermektedir: Kuram kavramı, edebiyatı etkileyen başlıca kuramlar, bu kuramların tarihçesi, karşılaştırması. Kuramsal çerçevede metin okuma ve inceleme çalışmaları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dünya edebiyatının önemli eserlerini ve edebiyatçılarını tanır.
Dünya edebiyatının önemli ekol ve akımlarını inceler.
Türk ve dünya edebiyatının önemli eser ve edebiyatçılarını karşılaştırır.
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi Türk edebiyatını oluşturan zihniyet ve düşünsel birikimle karşılaştırır.
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, kaynak okuma Eleştiri Kuramları ve okur merkezli kuramlar nelerdir? Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür tarama, kaynak okuma Yansıtmacı yaklaşım ve Tarihsel eleştiri kuramı. Bir esere yazıldığı dönemin şartlarına göre eleştiri getirme kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür tarama, kaynak okuma Sosyolojik eleştiri kuramı. Edebi eseri bir toplumun yansıması olarak gören edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür tarama, kaynak okuma Marksist eleştiri kuramı. Bir edebi esere ait olduğu toplumun içinde bulunan sosyal sınıflar açısından bakabilme kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür tarama, kaynak okuma Anlatımcılık kuramı içinde psikanaltik eleştiri kuramı. Sanatçının kişilik yapısını dikkate alan eleştiri kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür tarama, kaynak okuma Feminist edebiyat kuramı. Yazar olarak kadının, erkekten farklı bir söyleminin olup olmadığına bakan edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür tarama, kaynak okuma Yapısalcı yaklaşım kuramı. Edebi esere bir yapı olarak bakan eleştiri kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, kaynak okuma Ontolojik eleştiri kuramı. Sanat eserine bir varlık olarak bakan edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür tarama, kaynak okuma Hermenoitik eleştiri kuramı. Yorumbilim, kavramlar, terimler üzerinden giderek esere yaklaşan kuram. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür tarama, kaynak okuma Alımlama estetiği kuramı. Okuru da metnin yazımına dâhil eden eleştiri kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür tarama, kaynak okuma Edebiyatta karnaval kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür tarama, kaynak okuma Dostoyevski’de Diyaloji. Diyalojik edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür tarama, kaynak okuma Metinlerarası ilişki kuramı. Bütün metinlerin birbirini tekrar ettiği düşüncesi üzerinden giden kuram. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür tarama, kaynak okuma Postmodern edebiyat kuramı. Gerçeğin hiçbir zaman tek boyutlu olmadığı düşüncesi üzerinden giden edebiyat kuramı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Postmodernizm ve Alımlama Estetiği, Prof. Dr. Yılmaz Özbek, Çzigi Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2013.
Metinlerarası İlişkiler, Kubilay Aktulum, Kanguru yayınları, İstanbul, 2014.
Ekofeminizm, Vandana Shıva, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul, 2018.
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Berna Moran, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
Ekofeminizm, Vandana Shıva, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul, 2018
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Berna Moran, İletişim Yayınları, İstanbul, 2018.
Edebiyat Biliminde Kuram ve Yöntem, Ömer Solak, Nobel Yayıncılık, İstanbul, 2016.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0