TR EN

ENTREPRENEURSHIP PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GIR402 ENTREPRENEURSHIP 5 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Girişimci olma hedefindeki öğrencilere, KOBİ’lere ve çağdaş işletmecilik konuları ile ilgilenenlere yardımcı olma amacını taşımaktadır. Öğrencilere küçük işletme kurma ve yönetme konularında ihtiyaç duyulan temel bilgileri vermeyi amaçlamaktadır. İş hayatında başarılı olma yöntemlerini, küçük işletmeleri ve ekonomideki rollerini, küçük işletmelerin kuruluş şekilleri ve yönetimi ile temel işlevleri, sorunları ve çözüm yollarını kavratabilmeyi amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu derste girişimciliğin kavramsal çerçevesi, amaçları ve başarı faktörleri, işlevleri, süreci, girişimcilik kültürü, iş, pazarlama, üretim, yönetim ve organizasyon planlaması, yaratıcılık ve yenilikçilik ile ilgili konulara değinilecektir. Ayrıca girişimcilikte bazı güncel konular olan; kadın girişimciliği, sosyal girişimcilik, aile işletmeleri, etik-sosyal sorumluluk ve girişimcilik gibi konular dersin içeriğini kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Girişimcilik ile ilgili güncel konular hakkında bilgi sahibi olur.
Bir iş fikrinin ne zaman değerli ve yenilikçi olduğunu ayırt eder.
Girişimcilik ile ilgili temel kavramlar hakkında detaylı bilgi sahibi olur.
İş planı ve modeli kurar.
Bir iş fikri ile ilgili Pazar araştırması, finansal planlama, mal/hizmet üretim planlaması yapabilecek ve iş fikrini etkili bir şekilde sunar.
Karmaşıklık ve süreklilik arz eden sosyal problemlere yaratıcı çözümler sunarak içerisinde yaşadığı toplumun da refahına ve mutluluğuna önemli ve farklı düzeyde katkıda bulunur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Girişimcilik ve Girişimcilik ile İlgili Temel Kavramlar Anlatım,Tartışma
2 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Girişimci olma süreci, Türkiye’de ve Dünyada girişimcilik ve tarihi Anlatım,Tartışma
3 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Girişimcilik Türleri ve Girişimcilik Kültürü Anlatım,Tartışma
4 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Başarılı Girişimcilik Öyküleri Anlatım,Tartışma
5 Literatür taraması, Bireysel Araştırma İş Fikri Kaynakları, Pazar Araştırması Anlatım,Tartışma
6 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Yeni iş fikirleri, Risk Sermayesi ve Diğer Sermaye Bulma Yöntemleri Anlatım,Tartışma
7 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Girişim Kurma Süreci Anlatım,Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Küçük İşletmelerin Yönetim Fonksiyonu ve Yeni Yönetim Yaklaşımları Anlatım,Tartışma
10 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Küçük İşletmelerin Üretim Fonksiyonu ve Planlaması Anlatım,Tartışma
11 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Küçük İşletmelerin Pazarlama Yapısı, Sorunları ve Pazarlama Teknikleri Anlatım,Tartışma
12 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Küçük İşletmelerin İnsan Kaynakları ve Halkla İlişkiler Fonksiyonları Anlatım,Tartışma
13 Literatür taraması, Bireysel Araştırma Ülkemizde girişimciliğe destek veren kuruluşlar ve Destek Koşulları Anlatım,Tartışma
14 Literatür taraması, Bireysel Araştırma İş Planı Hazırlama Anlatım,Tartışma
15 Literatür taraması, Bireysel Araştırma İş Planı Hazırlama Anlatım,Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Güney, S. (2008). Girişimcilik, Temel Kavramlar ve Bazı Güncel Konular. Ankara: Siyasal Kitabevi.
Marangoz, M. (2017). Girişimcilik. İstanbul: Beta Yayınları.
Küçük, O. (2017). Girişimcilik ve Küçük İşletme Yönetimi, Ankara: Seçkin Yayınevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 1 13
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 1 1 1
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 3 9
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 133
Total Workload of the Course Unit 133
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0