TR EN

SOCIOLOGY OF COMMUNICATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT424 SOCIOLOGY OF COMMUNICATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencinin medyanın toplum kesimlerini nasıl etkilediğini, toplumsal sistemin her halkasının değişim ve dönüşümünde oynadığı rolü ve etkiyi anlayıp, kavrayarak, ilgili alanda araştırma yapma becerisinin ve tartışma yetisinin ve kamu yararını önceleyen medya ürünleri üretme konusunda bir tutum geliştirmesinin sağlanması ve desteklenmesidir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; iletişim ve sosyoloji ilişkisi, medyaya kuramsal yaklaşımlar, medya ve toplumsal değişme, medya ve toplumsal hareketlilik, toplumsal bir sistem olarak medya, kültür ve medya, demokrasi siyaset ve medya, medya ve şiddet, reklam, ekonomi ve medya, toplumsal cinsiyet ve medya, insan hakları ve iletişim, yeni iletişim teknolojileri ve toplum, uluslararası iletişim ve küreselleşme, küreselleşme ve kültürel emperyalizm gibi konulardan oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Frankfurt Okulu, Birmingham Okulu ve Chicago Okulu düşünürlerinden en az 3’er tanesini listeleme
Kitle iletişim araçlarının sosyolojik boyutunu örnek olaylar üzerinden açıklama
İletişim sosyolojisinin temel kavramlarından en az 3’ünü açıklama
Bir vaka çalışması üzerinden medya yapısını eleştirel teori bağlamında analiz etme
İletişim toplumu değiştirici gücünü eleştirel yaklaşımlar bağlamında değerlendirme
Medya, kültür, sosyoloji, eğitim vb. konuları toplumsal yapı ve aktörler arası ilişkiler bağlamında değerlendirme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İletişim ve Sosyoloji sunum Soru-cevap ve tartışma
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medyaya kuramsal yaklaşımlar sunum Soru-cevap ve tartışma
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Toplumsal Değişme sunum Soru-cevap ve tartışma
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Toplumsal Hareketlilik sunum Soru-cevap ve tartışma
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumsal bir sistem olarak medya sunum Soru-cevap ve tartışma
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültür ve medya sunum Soru-cevap ve tartışma
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Demokrasi, siyaset ve medya sunum Soru-cevap ve tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Şiddet sunum Soru-cevap ve tartışma
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam, Ekonomi ve Medya sunum Soru-cevap ve tartışma
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumsal Cinsiyet ve Medya sunum Soru-cevap ve tartışma
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnsan Hakları ve İletişim sunum Soru-cevap ve tartışma
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yeni İletişim teknolojileri ve Toplum sunum Soru-cevap ve tartışma
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Uluslararası iletişim ve küreselleşme sunum Soru-cevap ve tartışma
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Küreselleşme ve kültürel emperyalizm sunum Soru-cevap ve tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Anık, C. (2014). İletişim Sosyolojisi. İstanbul: Derin Yayınları
Maigret, E. (2012). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İletişim Yayınları
McLuhan, M. (2014). Gutenberg Galaksisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Adorno, T. W ve Horkheimer, M. (2016). Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: KAbalcı Yayınevi
McQuail, D. (1985). Sociology of mass communication. Annual Review of Sociology, 11(1): 93-111.
Joel, S. ( 1995). Understanding The Media, A sociology of Mass Communication. hampton Press, Inc.Cresskill, New Jersey
Waisbord, S. (ed.) ( 2014) Media Sociology: A Reappraisel. Polity Press, Malden/USA.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
5
2
List the main features of communication in items.
4
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
1
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
1
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
3
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0