Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
EKF433 | FINANCIAL INSTITUTION AND MARKETS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrenciye, finansal analizlerde kullanacakları finansal kurumlar, piyasalar ve finansal araçlarla ilgili temel ilke ve kavramlar hakkında teorik ve güncel uygulamalara yönelik bilgi ve bakış açısı kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Finansal kurumlar ve aracılar, finansal piyasalar, finansal araçlar ile; Finansal sistem ve piyasalardaki güncel gelişmeler gibi konuları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Finansal kurumlar ve piyasaların temel ilke ve kavramlarını açıklar.(explain) (2) |
Ekonomik sistem içindeki finansal piyasaların yapısını ve temel örgütlenme biçimlerini açıklar.(explain) (2) |
Finansal sistemin unsurlarını ve işlevlerini sınıflandırır.(classify) (4) |
Finansal piyasalar ve kurumların araçlarını yorumlar.(interpret) (4) |
Finansal piyasalarda yaşanan son gelişmeleri yorumlar.(interpret) (4) |
Finansal krizleri açıklar.(explain) (2) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap Okuma | Finansal Kurumlar ve Piyasalara Giriş | Anlatım, Soru Cevap, |
2 | Kitap Okuma | Finansal Sistem; Birincil ve İkincil Piyasalar | Anlatım, Soru Cevap, |
3 | Kitap Okuma | Para Piyasaları, Organize ve Tezgahüstü Piyasalar | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
4 | Kitap Okuma | Türev Piyasalar | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
5 | Kitap Okuma | Sermaye Piyasaları | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
6 | Kitap Okuma | Hisse Senedi Piyasası | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
7 | Kitap Okuma | Tahvil Piyasası | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Kolektif yatırım kuruluşları: Yatırım Fonları ve Ortaklıkları | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
10 | Kitap Okuma | Vadeli İşlem Türleri | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi |
11 | Kitap Okuma | Bankalar | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi |
12 | Kitap Okuma | Uluslararası Finansal Sistem | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
13 | Kitap Okuma | Başlıca Uluslararası Finans Merkezleri | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
14 | Kitap Okuma | Finansal Piyasaların Küreselleşmesi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
15 | Kitap Okuma | Finansal Kriz, Finansal Sistem ve Piyasalardaki Güncel Gelişmeler | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme, Problem Çözme Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Parasız, İ.(2007). Finansal Kurumlar ve Piyasalar. Ezgi Kitabevi Yayınları. |
Finansal Piyasalar (Sermaye Piyasası Lisanslama Sicil ve Eğitim Kuruluşu), www.spl.com.tr SPK Lisanslama Eğitim Dökümanları |
Sounders, A.– MarciaMillon, C.(2007). Financial Markets and Institutions, McGraw-HillCo. NewYork |
Dergi : Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (Marmara Üniv.), Sermaye Piyasası Kurulu Raporları ve Yayınları (www.spk.gov.tr) |
6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu, SPK tebliğleri ve yönetmelikleri |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 9 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |