Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HIT321 | STATISTICAL APPLICATIONS IN PUBLIC RELATIONS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, halkla ilişkiler öğrencilerinin nitel ve nicel araştırma tasarımlarına hakim olmalarını ve istatistik programları kullanarak verileri etkin bir biçimde analiz edebilmelerini sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Ders; evren, örneklem, nitel araştırma tasarımı, nicel araştırma tasarımı, soru formu oluşturma, SPSS kullanımı gibi konuları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Niceliksel yöntem ile ilgili temel kavramları tanımlama |
Niteliksel yöntem ile ilgili temel kavramları tanımlama |
Halkla ilişkiler alanıyla ilgili bir araştırma sorusu belirleyip nicel veya nitel araştırma süreçlerine göre bir araştırma tasarlama |
Araştırma yöntemlerini sahada yönteme uygun konularla ilişkilendirme |
Verileri SPSS programına girerek analiz yapma |
Nitel veya nicel araştırma yöntemi ile yapılmış olan bir araştırmanın bulgularını yorumlama |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Okuma | İstatistiğe Giriş | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
2 | Okuma | Araştırma sorusu, araştırmanın sınırlandırılması | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
3 | Okuma | Evren ve örneklem | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
4 | Okuma | Örneklem çeşitleri ve örnekleme yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
5 | Okuma | Soru formu oluşturma; çoktan seçmeli, açık uçlu soru tipleri | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
6 | Okuma | Soru formu oluşturma; çoktan seçmeli, açık uçlu soru tipleri | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
7 | Okuma | SPSS programına giriş; menülerin tanıtılması | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma | SPSS temel analiz türlerinin anlatımı | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
10 | Okuma | Nitel ve Nicel araştırma yöntemlerinin karşılaştırılması | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
11 | Okuma | Nitel araştırmada temel kavramlar; Görüşme, grup görüşmeleri ve derinlemesine görüşmelerin özellikleri | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
12 | Okuma | Nitel araştırma soru formunun hazırlanması; yönlendirilmiş-yönlendirilmemiş görüşme türleri | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
13 | Okuma | Nicel araştırma yöntemlerinden örnekler; rapor değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
14 | Okuma | Nitel araştırma yöntemlerinden örnekler; rapor değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
15 | Okuma | Değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Arslan, D. A. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Paradigma Akademi Yayınları. |
Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyoloji ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam. |
Neuman, W.L. (2008). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Yayınodası Yayıncılık. |
Köseoğlu, M. ve Yamak, R. (2011). Uygulamalı istatistik. Trabzon: Derya Kitabevi |
Baş, T. ve Ulun A. (2008). Nitel araştırma yöntemleri: NVivo 7.0 ile nitel veri analizi. İstanbul: Seçkin Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
0 | |||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
0 | |||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
5 | |||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
1 | |||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
0 | |||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
0 | |||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 3 | 39 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 127 |
Total Workload of the Course Unit | 127 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |