TR EN

ADVERTISEMENT ANALYSIS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT337 ADVERTISEMENT ANALYSIS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İPEK SUCU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, çeşitli türde mecralardaki reklamlarda kullanılan strateji ve taktiklerin reklam çözümleme teknikleri ile belirlenmesi ve değerlendirilmesidir.
Contents of the Course Unit: Ders; farklı ortamlarda yayınlanan reklamların çözümlemesi, markanın strateji ve taktiklerinin belirlenmesi, farklı sektörlerin incelenmesi, yeniden brief oluşturulması, reklam mecralarının listelenmesi, reklama uygun mecra seçiminin tartışılması gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Reklam ve içerik çözümleme ile ilgili yöntemlerle örnek reklamlara ilişkin içerikleri karşılaştırma
Farklı yorumlara açık metinleri sınıflandırma
Eleştirel bakış açısını temel alıp alt metinlere odaklanarak bir metinden farklı anlamlar çıkarma
Reklam ve tüketim kavramlarını reklam analizi yöntemleriyle bir örnek reklam üzerinden ilişkilendirme
Birden fazla anlama sahip reklam içeriklerini tartışarak, mümkün olan tüm anlamları karşılaştırma
Reklam tasarımlarını estetik değerler ve işlevsellik bağlamında değerlendirme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması Örnek toplama Tanışma, Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması: İzlence Kaynakça Anlatım ve görsel çözümleme
2 Literatür taraması Örnek toplama Reklam ve tüketici davranışı. Hedef kitle analizi Anlatım ve görsel çözümleme
3 Literatür taraması Örnek toplama Reklam türleri ve mecraları Anlatım ve görsel çözümleme
4 Literatür taraması Örnek toplama Bir çözümleme tekniği olarak göstergebilim. Göstergebilimsel çözümleme örneklerine bakış Anlatım ve görsel çözümleme
5 Literatür taraması Örnek toplama Reklam ve ikna. İkna teknikleri ve reklamlarda kullanılan ikna tekniklerinin incelenmesi Anlatım ve görsel çözümleme
6 Literatür taraması Örnek toplama Televizyon ve internet reklamları. Hareketli görüntünün göstergebilimsel analizi Anlatım ve görsel çözümleme
7 Literatür taraması Örnek toplama Televizyon ve internet reklamlarında ses ve müzik kullanımının analizi Anlatım ve görsel çözümleme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması Bilinçaltı reklam tekniği. Reklamlardaki subliminal mesajların incelenmesi Anlatım ve görsel çözümleme
10 Literatür taraması Örnek toplama Reklamlarda karakter kullanımı: Kadın, erkek, çocuk Anlatım ve görsel çözümleme
11 Literatür taraması Örnek toplama Gestalt ve görsel algılama prensipleri Anlatım ve görsel çözümleme
12 Literatür taraması Örnek toplama Reklam grafiklerinin çözümlenmesi: Renk kullanımlarının incelenmesi Anlatım ve görsel çözümleme
13 Literatür taraması Örnek toplama Reklam grafiklerinin çözümlenmesi: Reklamlardaki grafik ve tipografik öğeler Anlatım ve görsel çözümleme
14 Literatür taraması Örnek toplama Siyasal reklam analizleri Anlatım ve görsel çözümleme
15 Literatür taraması Örnek toplama Genel tekrar Anlatım ve görsel çözümleme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Baudrillard, J. (2004), Tüketim Toplumu, İstanbul: Ark yayınları
Sutherland, M. ve Sylvester, A. K.(2004), Reklam ve Tüketici Zihni, İstanbul: MEDİACAT Kitapları
Batı, U. (2016), Reklamın Dili, İstanbul: Alfa Basım Yayım
Terlutter, R., ve Capella, M. L. (2013). The gamification of advertising: analysis and research directions of in-game advertising, advergames, and advertising in social network games. Journal of Advertising, 42(2-3): 95-112.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
0
2
List the main features of communication in items.
3
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
0
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
0
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
3
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
0
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0