TR EN

LOBBYING IN PUBLIC RELATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT436 LOBBYING IN PUBLIC RELATIONS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; lobiciliğin tarihsel gelişimi, lobicilik kavramları, lobicilik faaliyetleri, lobicilik faaliyetlerinde halkla ilişkiler uygulamalarının resmedilmesi ve değerlendirilmesidir.
Contents of the Course Unit: Ders; lobiciliğin tanımı, lobicilik faaliyetlerinin açıklanması, siyasal iletişim biçimi olarak lobiciliğin tartışılması, lobicilikte halkla ilişkilerin uygulamalarının örneklenmesi gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Lobiciliğin özelliklerinden en az 3 tanesini listeleme
Lobicilik faaliyetinde kullanılan araçlardan en az 4 tanesini açıklama
Halkla ilişkiler uygulaması olarak lobicilik uygulama yöntem ve şekillerini eksisiz bir biçimde sınıflandırma
Bir lobicilik aracı olarak halkla ilişkiler uygulamalarını örnekler üzerinde değerlendirme
Halkla ilişkiler ve siyaset arasındaki ilişkileri eleştirel bakış açısıyla değerlendirme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Siyasal İletişime İlişkin Temel Kavramlar Anlatım Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Siyasal iletişimde halkla ilişkilerin yeri Anlatım Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Lobiciliğin tanımı Anlatım Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Siyasal karar alma ve lobicilik Anlatım Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Lobiciliğin işleyiş sistemi ve kullanılan yöntemler Anlatım Soru-cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Halkla ilişkilerin lobicilikteki yeri Anlatım Soru-cevap yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma ABD'de Lobicilik Anlatım Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Türkiye'de Lobicilik Anlatım Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Siyasal Reklamlar Anlatım Soru-cevap yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Uluslararası örgütlerde lobicilik Anlatım Soru-cevap yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, örnek inceleme Örnek olaylar Anlatım Soru-cevap yöntemi Örnek olay analizi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, örnek inceleme Örnek olaylar Anlatım Soru-cevap yöntemi Örnek olay analizi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, örnek inceleme Örnek olaylar Anlatım Soru-cevap yöntemi Örnek olay analizi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, örnek inceleme Örnek olaylar Anlatım Soru-cevap yöntemi Örnek olay analizi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gültekin, B. ve Budak, L. (2007). Lobicilik Kavramlarına Giriş. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
Canöz, K. (2007). Lobicilik. Nüve Kültür Merkezi
Berry, J. M. (2015). Lobbying for the people: The political behavior of public interest groups. Princeton University Press.
Baumgartner, F. R., Berry, J. M., Hojnacki, M., Leech, B. L., Kimball, D. C. (2009). Lobbying and policy change: Who wins, who loses, and why. University of Chicago Press.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
4
2
List the main features of communication in items.
4
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
4
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
5
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
4
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0