Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HYM314 | AIR TRAFFIC SERVICES AND CONTROL UNITS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin temel amacı, öğrencilere havacılık faaliyetlerinin güvenli bir şekilde devam etmesi için kritik öneme sahip olan hava trafik hizmetleri ve kontrol birimleri hakkında temel bilgileri öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, ulaştırma sistemleri ve havayolu ulaştırma sistemi, havacılık trafik sistemi, havacılık trafik yönetimi, havacılık trafik hizmetleri, havacılık trafik kontrol hizmeti, genel havacılık trafik kuralları, uçuş kuralları ve uçuş seviyeleri, altimetre ayar yöntemleri, uçuş planları ve hava mekânları, işaretleme, havacılık trafikteki önemli olaylar ve kurumları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hava trafik hizmetleri hakkında genel bilgi sahibi olmak. |
Hava trafik hizmetleri alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
Hava trafik hizmetleri alanındaki kavram ve fikirleri inceleyebilme, verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme ve araştırmaya dayalı çözümler geliştirebilme. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Taşımacılığı ve Hava Trafik Sistemi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kaynakların ilgili bölümleri | Temel Hava Trafik Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Akış Yönetimi ve Hava Sahası Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Hizmetleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kaynakların ilgili bölümleri | Uçuş Bilgi Hizmeti ve Uyarı Hizmeti | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Kontrolü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Kontrol Birimleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Kuralları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kaynakların ilgili bölümleri | Uçuş Planları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kaynakların ilgili bölümleri | Aletli ve Görerek Uçuş Kuralları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kaynakların ilgili bölümleri | Uçuş Seviyelerinin Belirlenmesi ve Ayrımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Sahası Türleri ve Görsel Sinyaller | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kaynakların ilgili bölümleri | Hava Trafik Olayları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kaynakların ilgili bölümleri | Derse Genel Bakış ve Genel Tekrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Loft, S., Sanderson, P., Neal, A., & Mooij, M. (2007). Modeling and predicting mental workload in en route air traffic control: Critical review and broader implications. Human factors, 49(3), 376-399. |
Nolan, M. S. (2011). Fundamentals of air traffic control. Cengage learning. |
Arblaster, M. (2018). Air Traffic Management: Economics, Regulation and Governance. Elsevier. |
Wu, C. L., & Caves, R. E. (2002). Research review of air traffic management. Transport Reviews, 22(1), 115-132. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 7 | 2 | 14 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 7 | 2 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |