Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HYM322 | BASIC HEALTH INFORMATION AND FIRST AID | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İnsan vücudunun temel uzuvlarını sayabilmek, tanımlayabilmek ve acil durumlarla karşılaştığında sağlık problemlerini doğru bir şekilde tanılayarak müdahale edebilmek dersin temel amacını oluşturmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bireyin yaşamı tehlikeye girdiğinde solunum, dolaşım sistemlerine ve tüm organ yaralanmalarında uygulanacak ilk yardım ve buna bağlı olarak tüm müdahaleler ile güvene alınan hastanın yetkin sağlık birimine ulaştırılması dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Temel sağlık bilgisi ile ilgili kavramları tanımlar. |
Acil durumlarda karşılaşılan sorumları tartışır. |
Kişisel ve toplumsal sağlığın korunması ile ilgili bilgileri açıklar. |
İlk yardım kurallarını uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | KİTAP OKUMA | İLK YARDIMIN TEMEL ILKELERI | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | KİTAP OKUMA | BİREYİN DEĞERLENDİRİLMESİ | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | KİTAP OKUMA | YETİŞKİN TEMEL YAŞAM DESTEĞİ | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | KİTAP OKUMA | SOLUNUM SİSTEMİNE İLİŞKİN İLK YARDIM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | KİTAP OKUMA | DOLAŞIM SİSTEMİNE İLİŞKİN İLK YARDIM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | KİTAP OKUMA | KANAMALARDA İLK YARDIM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | KİTAP OKUMA | ŞOK, BAYILMA, EPİLEPSİ VE KOMADA İLK YARDIM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | KİTAP OKUMA | ŞOK, BAYILMA, EPİLEPSİ VE KOMADA İLK YARDIM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | KİTAP OKUMA | KIRIK, ÇIKIK VE BURKULMALARDA ILK YARDIM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | KİTAP OKUMA | KAFA, GÖĞÜS YARALANMALARINDA İLK YARDIM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | KİTAP OKUMA | BATIN VE SPİNAL YARALANMALARDA İLK YARDIM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | KİTAP OKUMA | ZEHIRLENMELER, HAYVAN ISIRMALARI VE SOKMALARINDA ILK YARDIM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | KİTAP OKUMA | BOĞULMALARDA İLK YARDIM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | KİTAP OKUMA | KULAK, BURUN, GÖZ VE BOĞAZA YABANCI CİSİM KAÇMASI DURUMLARINDA İLK YARDIM | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Aksel, S, Öztora, S. 2002,İlkyardım El Kitabı, İnkılap Kitabevi, İstanbul |
American Academy of Orthopaedic Surgeons (AAOS), American College of Emergency Physicians (ACEP), Alton L. Thygerson, Steven M. Thygerson |
ACEP First Aid Manual 5th Edition: The Step-by-Step Guide for Everyone |
The Pocket First Aid Field Guide Treatment and Prevention of Outdoor Emergencies, George E. Dvorchak 2010 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Total Workload of the Course Unit | 126 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |