Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HYM416 | AIRCRAFT ACCIDENTS AND CASE INVESTIGATIONS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders kapsamında uçak kazaları ve geçmişte gerçekleşmiş olayların çözüm teknikleri hakkında teorik ve pratiğe dayalı çözümler geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Havacılık sektöründe ulusal ve uluslararası gerçekleşmiş olan uçak kazaları vaka incelemeleri, çözüm teknikleri, uçak kazalarına sebep olan teorik hususlar, uçak kazalarının önlenmesi için uygulanması gereken profesyonel kriz yönetim ve uygulama teknikleri gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Havacılık sektöründeki uçak tiplerini listeler. |
Geçmişte gerçekleşen ulusal ve uluslararası uçak kazaları vakalarını sebeplerine göre sınıflandırır. |
Havacılık mevzuatında uçak kazalarının ilgili maddeleri listeler. |
Başlıca uçak kazalarına ait kriz faktörlerini analiz eder. |
Uçak kazaları hakkında bilinç kazandırılması için gerekli etkinlikleri düzenler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Havacılık sektöründeki uçak tiplerinin tanıtımı | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
2 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Başlıca hava limanları tanıtımı | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
3 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Kaptan pilotların ve teknik bakım yetkililerinin sorumlulukları | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
4 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Geçmişte gerçekleşen ulusal uçak kazaları vakalarının incelenmesi | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
5 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Geçmişte gerçekleşen ulusal uçak kazaları vakalarının incelenmesi | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
6 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Havacılık mevzuatında uçak kazalarının ilgili maddeleri | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
7 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Uçak kazalarını önleyici faaliyetler | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Uçak kazalarını önleyici faaliyetler | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
10 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Uçak kazaları önlenmesinde risk ve kriz yönetim faaliyetleri | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
11 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Başlıca uçak kazalarına ait kriz faktörlerinin incelenmesi | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
12 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Uçak kazalarını önleyici risk analiz yöntemlerinin incelenmesi | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
13 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Uçak kazalarının önlenmesinde alınması gereken emniyet yönetim kararları | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
14 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Uçak kazalarının önlenmesinde entegre operasyon yönetiminin önemi | Sunum ve uygulamalı takım çalışması |
15 | Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama | Uçak kazalarının önlenmesinde uçuş yer ve emniyet eğitimleri | Sunum ve uygulamalı takım çalışması, film gösterimi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
DHMİ : ‘Yönetim Sistemleri Eğitim Kitabı’ (2018) : Havacılık Eğitim Dairesi Başkanlığı İşletme Eğitim Planlama ve Uygulama Müdürlüğü |
https://flightsafety.org/, Eylül 2018 |
https://www.sgs.com/en/transportation/aerospace-and-aviation/aviation-management-and-flight-operations-services, Eylül 2018 |
Aircraft Safety: Accident Investigations, Analyses, & Applications, Second Edition 2nd Edition, Kindle Edition by Shari Stanford Krause |
Owen, D. (2006). Air accident investigation. Patrick Stephens Limited. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Total Workload of the Course Unit | 126 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |