Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HYM424 | AIRPORT SLOT MANAGEMENT AND PLANNING | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders dünya çapında slot yönergelerine hakim, slot yönetim ve planlamasında kabul gören global standarttaki politikaları, ilkeleri ve prosedürleri bilen ve uygulayan, slotların nasıl tahsis ve koordine edebileceğini çok iyi bilen, lider ruhlu hava yolu yöneticisi, network personeli, koordinasyon ekibi, handling acenta personeli ve çalışan yetiştirmeyi amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Slot yönetim ilke ve prosedürleri, planlama teknikleri, slot tahsis ve koordinasyon, SSIM standart iletişim teknikleri ve bu konuların alt başlıklarından oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türkiye’de slot uygulanan havalimanlarını listeler. |
Slot koordinasyon merkezi ve yetkilerini açıklar. |
Havaalanı Slot Yönetimi ve Planlamaya ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Slot planlama modellerini sınıflandırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | KİTAP OKUMA | Türkiye’de ve dünyada hava trafiği, slot yönetim ve planlama | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | KİTAP OKUMA | Slot nedir? Slot tipleri ve dağıtımı, profesyonel yönetim ilkeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | KİTAP OKUMA | Slot tahsis işlemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | KİTAP OKUMA | Slot genelge, talimat ve prosedürleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | KİTAP OKUMA | Türkiye’de slot uygulanan hava limanları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | KİTAP OKUMA | Slot koordinasyon merkezi ve yetkilileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | KİTAP OKUMA | Slot planlama modelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | KİTAP OKUMA | Slot planlama modelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | KİTAP OKUMA | Slot aksaklıkları ve rötarlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | KİTAP OKUMA | Yer slot işlemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | KİTAP OKUMA | IATA SSIM standart iletişim teknikleri ile slot mesajlaşma sistemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | KİTAP OKUMA | Slot yazışmalarında servis tipleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | KİTAP OKUMA | Permi ve uçuş planı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | KİTAP OKUMA | IATA WSG sistemi, planlama, operasyon ve slot izleme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Berardino, F. (2010). New US airport slot policy in flux J. Transport Econ. Policy, 43, (2), pp. 279–290. |
Boeing Current Market Outlook 2011–2031 Boeing, Seattle. (2012). |
Dempsey, P.S. (2001). Airport landing slots: barriers to entry and impediments to competition Air Space Law, 26 (1), pp. 20–48. |
DHMİ : ‘Yönetim Sistemleri Eğitim Kitabı’ (2018) : Havacılık Eğitim Dairesi Başkanlığı İşletme Eğitim Planlama ve Uygulama Müdürlüğü |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Total Workload of the Course Unit | 126 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |