TR EN

SOCIAL GENDER AND COMMUNICATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS432 SOCIAL GENDER AND COMMUNICATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı öğrenciye beden ve iktidar teorilerinin gündelik hayattaki bir karşılığı olarak toplumsal cinsiyet çalışmalarını tanıtmak ve öğrencide toplumsal cinsiyete ait bir farkındalık yaratmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini toplumsal cinsiyete ait genel kavramlar,tartışmalar, feminist literatür ve bu teoriler çerçevesinde medya ürünlerinin analizi oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Toplumsal cinsiyet teorilerini tanıyabilir ve toplumsal cinsiyet çalışmalarına örnekler verebilir.
Feminist teorinin dönüşümü tarihsel süreçte açıklayabilir.
İzlediği filmi toplumsal cinsiyet teorileri perspektifi ile yorumlayabilir.
Medyada yer alan görüntüleri ve içerikleri kurdukları dil bağlamında değerlendirerek toplumsal cinsiyete ait hassaslıklar çerçevesinde analiz edebilir.
Toplumsal cinsiyet stereotiplerini açıklar ve medya içerikleri üzerinden örneklendirebilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Tanışma ve giriş Anlatım Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumsal Cinsiyete ait temel kavramları tanıma Anlatım Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumsal cinsiyet çalışmalarına genel bakış Anlatım Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Feminist teori nedir? Feminist teorinin toplumsal cinsiyetle ilişkisi Anlatım Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tarihsel süreçte feminist teorinin gelişimi ve dönüşümü Anlatım Soru-cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Beden ve İktidar Teorilerine Bakış Anlatım Soru-cevap yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Film İzleme ve Toplumsal Cinsiyet BağlamındaTartışma Anlatım Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Oueer Teori Nedir? Anlatım Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Televizyonda Toplumsal Cinsiyetin Temsili Anlatım Soru-cevap yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamlarda Toplumsal Cinsiyetin Temsili Anlatım Soru-cevap yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sinemada Toplumsal Cinsiyetin Temsili Anlatım Soru-cevap yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dergilerde Toplumsal Cinsiyetin Temsili Anlatım Soru-cevap yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Haberlerde Toplumsal Cinsiyetin Temsili Anlatım Soru-cevap yöntemi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Genel değerlendirme Soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Connell, R.W. Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. Ayrıntı yay., İstanbul: 1998
Liebet von Zoonen, "Medyaya Feminist Yaklaşımlar" Medya Kültür Siyaset der S. İrvan, Ark, Ankara, 1997
Leslie Steeves, "Feminist Teoriler ve medya Çalışmalrı" Medya, İktidar, ideoloji Der Mehmet Küçük, Ark, Ankara, 1994
Seçil Büker- Ayşe Kıran, Reklamlarda kadına yönelik şiddet, alan yayıncılık, İst. 1999
"Hanne Blank, Düzcinsel Heteroseksüelliğin Şaşırtıcı Derecede Kısa Tarihi, İletişim Yayınları,2019
Michel Foucault, Cinselliğin Tarihi, Ayrıntı Yayınları,İst.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
3
2
List the main features of communication in items.
4
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
3
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
2
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
4
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
5
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
2
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0