Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTS432 | SOCIAL GENDER AND COMMUNICATION | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı öğrenciye beden ve iktidar teorilerinin gündelik hayattaki bir karşılığı olarak toplumsal cinsiyet çalışmalarını tanıtmak ve öğrencide toplumsal cinsiyete ait bir farkındalık yaratmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini toplumsal cinsiyete ait genel kavramlar,tartışmalar, feminist literatür ve bu teoriler çerçevesinde medya ürünlerinin analizi oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Toplumsal cinsiyet teorilerini tanıyabilir ve toplumsal cinsiyet çalışmalarına örnekler verebilir. |
Feminist teorinin dönüşümü tarihsel süreçte açıklayabilir. |
İzlediği filmi toplumsal cinsiyet teorileri perspektifi ile yorumlayabilir. |
Medyada yer alan görüntüleri ve içerikleri kurdukları dil bağlamında değerlendirerek toplumsal cinsiyete ait hassaslıklar çerçevesinde analiz edebilir. |
Toplumsal cinsiyet stereotiplerini açıklar ve medya içerikleri üzerinden örneklendirebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş | Tanışma ve giriş | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Toplumsal Cinsiyete ait temel kavramları tanıma | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Toplumsal cinsiyet çalışmalarına genel bakış | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Feminist teori nedir? Feminist teorinin toplumsal cinsiyetle ilişkisi | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tarihsel süreçte feminist teorinin gelişimi ve dönüşümü | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Beden ve İktidar Teorilerine Bakış | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Film İzleme ve Toplumsal Cinsiyet BağlamındaTartışma | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Oueer Teori Nedir? | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Televizyonda Toplumsal Cinsiyetin Temsili | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Reklamlarda Toplumsal Cinsiyetin Temsili | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Sinemada Toplumsal Cinsiyetin Temsili | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Dergilerde Toplumsal Cinsiyetin Temsili | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Haberlerde Toplumsal Cinsiyetin Temsili | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Genel değerlendirme | Soru-cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Connell, R.W. Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. Ayrıntı yay., İstanbul: 1998 |
Liebet von Zoonen, "Medyaya Feminist Yaklaşımlar" Medya Kültür Siyaset der S. İrvan, Ark, Ankara, 1997 |
Leslie Steeves, "Feminist Teoriler ve medya Çalışmalrı" Medya, İktidar, ideoloji Der Mehmet Küçük, Ark, Ankara, 1994 |
Seçil Büker- Ayşe Kıran, Reklamlarda kadına yönelik şiddet, alan yayıncılık, İst. 1999 |
"Hanne Blank, Düzcinsel Heteroseksüelliğin Şaşırtıcı Derecede Kısa Tarihi, İletişim Yayınları,2019 |
Michel Foucault, Cinselliğin Tarihi, Ayrıntı Yayınları,İst. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
3 | |||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
4 | |||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
3 | |||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
2 | |||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
4 | |||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
5 | |||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
2 | |||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 2 | 26 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |