Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SOS348 |
SOCIOLOGY OF EDUCATION |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı; eğitim sosyolojisinde temel yaklaşımları ele alarak, bir toplumsal kurum olarak eğitimin işlevlerini anlamak, özellikle Türkiye’de eğitim ve modernleşme arasındaki ilişki çerçevesinde okullar üzerine sosyolojik bakış açısı geliştirmek ve ilkokuldan üniversiteye uzanan eğitim sistemi üzerine hem sorunlar hem de çözümler çerçevesinde öğrencinin yorum yapabileceği bir birikime sahip olmasını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriğini; eğitim sosyolojisinde yaklaşımlar, eğitim kavramı ve toplumsal işlevi, Türkiye’de eğitim ve modernleşme, Türkiye’de ekonomik durum ve cinsiyet ile eğitim arasındaki ilişki ve Türkiye’de üniversite eğitimi üzerine tartışmalar oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Eğitim sosyolojisinin ana hatlarıyla tanımını yapar. |
Eğitimin bir toplumsal kurum olarak toplumsal işlevlerini özetler. |
Dünyadaki eğitim politikalarından örnekler verir ve bu politikaları karşılaştırır. |
Dünyada ve Türkiye’de eğitim sistemine eleştirel yaklaşır. |
Öğrendiği bilgi aracılığıyla Türkiye’de eğitim sorunları hakkında tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Eğitim sosyolojisine giriş, eğitim sosyolojisi neden gereklidir? |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
2 |
Kitap okuma |
Eğitim – toplumsal gelişim arasındaki ilişki |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
3 |
Kitap okuma |
Bir toplumsal kurum olarak; okul |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
4 |
Kitap okuma |
Okulun toplumsal işlevleri, okul yapısı |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
5 |
Kitap okuma |
Türkiye’de modernleşme ve eğitim |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
6 |
Kitap okuma |
Türkiye’de eğitim sistemi ve okulların tarihi |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
7 |
Kitap okuma |
Günümüz eğitim sistemi |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap okuma |
Okulların mevcut durumu; sorunlar üzerine tartışma |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
10 |
Kitap okuma |
Türkiye’de son dönem eğitim politikaları |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
11 |
Kitap okuma |
Eğitim ve ekonomik eşitsizlik |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
12 |
Kitap okuma |
Eğitim ve cinsiyet eşitsizliği |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
13 |
Kitap okuma |
Türkiye’ye göç ve göç eden çocukların eğitim hakkı |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
14 |
Kitap okuma |
Türkiye’de üniversite eğitimi |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
15 |
Kitap okuma |
Öğrenciler ile Türkiye’de üniversite eğitimi üzerine tartışma |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Tezcan, Mahmut. (2006). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Anı Yayınları. |
Dewey, John. (2015). Okul ve toplum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık |
Ballantine, Jeanne H. (2016). The sociology of education: a systematic analysis. USA: Routledge |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
List the main features of communication in items.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
4 |
48 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
128 |
|
Total Workload of the Course Unit |
128 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|