Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS372 | PHILOSOPHY OF ART | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilerin sanat felsefesi kuramlarına hakim olması, klasik ve çağdaş sanat düşüncelerini eleştirel bir bakışla ele alabilecek kabiliyete erişmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; sanat felsefesinin temel kavramları, Platon, Aristoteles, Plotinos, Hume, Kant, Schelling, Hegel, Nietzsche, Croce, Heidegger, Berger, Bourdiou, Derrida gibi düşünürlerin sanat anlayışlarını incelemek; Ortaçağ, Modernizm ve Çağdaş düşüncede sanat fikrini irdelemek, iğrenç sanat, video sanatı ve yeni medya anlayışı üzerine eğilmek noktasında şekillenmektedir. Aynı zamanda görsel malzemeler de kullanılmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sanat ve “güzel” kavramına ilişkin çeşitli felsefi yaklaşımları bilir. |
Sanat Felsefesi’nin, felsefenin diğer alt dallarıyla olan bağıntısı kurar. |
Yaratıcı, bilişsel, duygulanımsal ve sosyal bir süreç olarak sanat olgusunu çözümler. |
Sanat ve sanat yapıtları üzerine geliştirilen felsefi kuramları ayırt eder ve değerlendirir. |
Estetik yargıları ve estetik değerleri, farklı estetik kuramları üzerinden karşılaştırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Sanat Felsefesi’nin Temel Kavramların | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Okuma | Platon’un Sanat Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Okuma | Aristoteles ve Plotinos’un Sanat Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Okuma | Ortaçağ ve Modern Sanat Anlayışı Arasındaki Farklar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Okuma | İngiliz Emprizmi, Hume ve Kant’ta Sanat Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Okuma | Schelling ve Hegel’de Sanat Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Okuma | Film – Loving Vincent (opsiyonel) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma | Nietzsche ve Croce’de Sanat Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Okuma | Heidegger ve Berger’de Sanat Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Okuma | Bourdiou ve Derrida’nın Sanat Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Okuma | Video Sanatı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Okuma | İğrenç Sanat | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Okuma | Yeni Medyada Sanat Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Okuma | Film – Big Eyes (opsiyonel) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Platon. (2000). Devlet. (çev. Sabahattin Eyupoğlu – M. Ali Cimcoz) İstanbul: İş Bankası Yayınları |
Aristoteles. (2011). Poetika. çev. İsmail Tunalı. İstanbul: Remzi Kitabevi |
İsmail Tunalı. (1998). Estetik. Remzi Kitabevi. |
Taylan Altuğ. (2007). Kant Estetiği. Payel. |
Hegel. (1994). Güzel Sanatlar Üzerine Dersler I. Cilt. çev. Taylan Altuğ – Hakkı Hünler. Payel. |
Heidegger. (2007). Sanat Eserinin Kökeni. çev. Fatih Tepebaşılı. Ankara: De Ki Basım Yayım. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |