TR EN

CULTURAL STUDIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS380 CULTURAL STUDIES 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrencinin disiplinlerarası bir araştırma alanı olan kültürel çalışmaların doğuşu, tarihsel gelişimi ve yöntemini anlaması, bununla birlikte kültürü bir araştırma nesnesi olarak gören sinema, sosyoloji, tarih gibi alanların kesişme noktalarını çok yönlü bir bakış açısıyla kavramasını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; kültürel çalışmalardan örnekler, temel araştırma alanları, İngiliz kültürel çalışmaları, kültür kavramına farklı yaklaşımlar, Frankfurt okulu, ekonomi politik ve eleştirel yaklaşım, popüler kültür, yöntem tartışmalar, Stuart Hall, ideoloji ve kültür, kültürel kimlik, Türkiye’de kültürel çalışmalar, sosyal medya ve kültür, sinema ve görsel kültür konuları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Stuart Hall’ün öncü bir isim olarak kültürel çalışmalara katkılarını özetler.
Sinema ve kültür arasındaki ilişkiyi somut örnekler üzerinden analiz eder.
Kültürel çalışmalar alanına ilişkin bilgisini farklı disiplinlerden örneklerle destekler.
Günümüzde kültürel çalışmaların önemini bir araştırma alanı olarak önemini ayırt eder.
İdeoloji kavramının kültürel çalışmalardaki merkezi önemini ayırt eder.
Türkiye’deki kültürel çalışmaların geçmişi ve geleceği üzerine tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Kültürel çalışmalara giriş Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Kültürel çalışmalarda ilk tartışmalar; İngiliz Örneği Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; kültür kuramı Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; Frankfurt Okulu ve kültür endüstrisi Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; Popüler kültür Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; ekonomi politik yaklaşım, eleştirel yaklaşım Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma Kültürel çalışmalarda yöntem Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Stuart Hall ve ideoloji kavramı Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kaynak okuma Kültürel kimlik üzerine tartışmalar I Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Kültürel kimlik üzerine tartışmalar II Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Türkiye’de kültürel çalışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Sosyal medya ve kültür Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Sinema ve Kültür Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Görsel Kültür Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Smith, Philip. (2005). Kültürel kuram. İstanbul: Babil Yayıncılık.
Hall, Stuart. (1990). The Emergence of Cultural Studies and the Crisis of the Humanities. Cambridge: The MIT Press
Hall, Stuart. (2003).Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Yayınları
Turner, G. (2005). British cultural studies. Routledge.
Parsa, A. F. (2007). İmgenin gücü ve görsel kültürün yükselişi. Fotografya Dergisi, 19, 1-10.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0