TR EN

WORLD LITERATURE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE317 WORLD LITERATURE 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin sonunda öğrencilerin “dünya edebiyatı” kavramını anlamaları; daha iyi bir okur olmaları; dünya edebiyatının önemli temsilcilerini ve seçkin örneklerini tanımaları hedeflenmektedir.
Contents of the Course Unit: Ders;Edebiyat nedir? Neden yazıyoruz, neden okuyoruz? Dünya edebiyatı ne demektir? gibi soruların cevaplarını içerir. Tarihin çeşitli dönemlerinden ve değişik ülkelerden farklı edebi türlerin dünyaya mal olmuş örnekleri ve metin çözümlemelerini kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dünya edebiyatının önemli eserlerini ve edebiyatçılarını hatırlar.
Dünya edebiyatının önemli ekol ve akımlarını özetler.
Türk ve dünya edebiyatının önemli eser ve edebiyatçılarını karşılaştırır.
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi Türk edebiyatını oluşturan zihniyet ve düşünsel birikimle karşılaştırır.
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Edebiyat nedir? “Dünya edebiyatı” ne demektir? Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama Doğu Edebiyatının kaynakları Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama Doğu Edebiyatının belli başlı temsilcileri ve eserleri (Hindistan: Mahabbarata, Ramayana örnekleri ile) Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
4 Literatür Tarama Doğu Edebiyatının belli başlı temsilcileri ve eserleri (Çin ve Japonya: Monagatariler, Şarkılar Kitabı: Shı Jıng) Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
5 Literatür Tarama Doğu Edebiyatının belli başlı temsilcileri ve eserleri (İran: Firdevsi: Şehname’den parçalar) Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
6 Literatür Tarama Arap Edebiyatı. Binbir Gece Masalları okumaları Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
7 Literatür Tarama Batı edebiyatının tarihi gelişimi ve kaynakları: Antik Yunan edebiyatı: Aiskhylos, Sophokles, Euripides’ten okumalar Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Roma Edebiyatı: Platon ve Hesıodos okumaları Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama Ortaçağ'da Avrupa Edebiyatı Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama Rönesans'ta edebiyat: Henrich Von Kleist’ten Michael Kolhaas Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama 18. yüzyıl Avrupa ve Rusya edebiyatına genel bakış. Moliere’den çevirilerin okunması. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Dramatizasyon
13 Literatür Tarama 19. yüzyıl Avrupa ve Rusya edebiyatına genel bakış. Tolstoy ‘dan Üç Ölüm adlı metnin okuması. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
14 Literatür Tarama 20. yüzyıl Avrupa ve Rusya edebiyatına genel bakış: James Joyce Ulysses okumaları. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Mukayese
15 Literatür Tarama 20. yüzyıl Amerikan Edebiyatına genel bakış. John Steinbeck’ten Fareler ve İnsanlar Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Dünya Edebiyatı Nasıl Okunmalı, Davıd Damrosch, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2009.
Tolstoy’dan Seçme Öyküler, İletişim Yayınları, Üç Ölüm, İstanbul, 2010. Gogol: Palto, Siyah Beyaz Yayınları, İstanbul, 2018
Steinbeck, Fareler ve İnsanlar, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2012.
Ulysses, James Joyce, YKY Yayınları, İstanbul, 2019.
Henrich Von Klesit, Michael Kohlhaas, Can Yayınları, İstanbul, 2017.
Moliere, Cimri, Oda Yayınları, İstanbul, 2013.
Türk ve Dünya Edebiyatı, Emin Özdemir, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara, 1980.
Enrich Von Kleist. “Mıchel Kohlhaas.” Can Yayınları. İstanbul. 2023.
Platon. “Devlet”, Bordo – Siyah Yayınları, İstanbul. 2020.
Oğuzhan Sevim, Söylemez Yusuf. “Dünya Edebiyatı Araştırmaları”, Mobel Yayıncılık, İstanbul. 2019.
Kırkkılıç Ahmet, “Örneklerle Dünya Edebiyatı”, Mobel Yayıncılık, İstanbul. 2015.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0