Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE417 | TALE AND FOLK STORY | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrenciye masal ve halk hikâyesine yönelik kavramları, anlatıcı, anlatım, anlatım ortamları ve ürünlerin işlevlerini öğretmektir. Dersin sonunda öğrencinin bu türleri diğer halk edebiyatı türlerinden ayırt etmesi, diğer türlerle karşılaştırması, Türk edebiyatındaki türleri arası geçiş sürecini kavraması hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Masalların genel özellikleri, kaynakları, tasnifi, diğer edebi türlerle ilişkisi, halk hikâyesinin özellikleri, kaynakları, tasnifi, diğer türlerle ilişkisi, örnek masal ve halk hikâyesi metinlerinin incelenmesini içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Masal ve halk hikâyesi türlerini metinler üzerinde ayırt eder. |
Masal ve halk hikâyesinin bölümlerini tanır, işlevlerini keşfeder. |
Bu ürünlerin incelenmesinde kullanılan yöntemleri ve teknikleri listeler. |
Masal ve halk hikâyesini örnek metinler üzerinde diğer halk edebiyatı türlerinden ayırt eder. |
Masal ve halk hikâyesi türlerini birbirleriyle ve dünyadaki benzer örnekleriyle karşılaştırır. |
Halk bilimi kuramlarından hareketle masal ve halk hikâyesi örnek metinlerindeki tekrar eden kalıpları formüle eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Masal kavramı Türkiye’de ve Dünyada masal kavramını karşılayan terimler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama | Masallarda yer alan konular, masal anlatma geleneği ve masalların kaynakları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Literatür tarama | Masalların tasnifi, masal türünün yapı özellikleri ve masallarda yer alan tipler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama | Türkiye’de ve Dünyada yapılmış belli başlı masal tipi kataloglarının tanıtımı | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Literatür tarama | Masalın diğer edebi türlerle ilişkisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Literatür tarama | Metin İncelemeleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür tarama | Metin İncelemeleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Hikâye ve halk hikâyesinin tanımı, Türk edebiyatında halk hikâyesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Literatür tarama | Halk hikâyelerinin şekil ve muhteva özellikleri, anlatıcısı, anlatımı ve anlatım ortamları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Literatür tarama | Halk hikâyelerinin kaynakları, tasnifi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür tarama | Halk hikâyelerinde kişiler, motifler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Literatür tarama | Halk hikâyelerini inceleme metotları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama | Halk hikâyesinin diğer anlatı türleriyle ilişkisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür tarama | Metin İncelemeleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Aarne, A. (1910) Verzeichnis der Marchentypen mit Hilfe von Faschgenossen Ausgearbeitet, Helsinki. |
Alptekin, A. B. (1997) Halk Hikâyelerinin Motif Yapısı, Akçağ. |
Boratav, P. N. (1988) Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği, Adam Yayınları. |
Propp, V. (1985) Masalın biçimbilimi, çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat, İstanbul: Bilim Felsefe Sanat Yayınları. |
Sakaoğlu, S. (2017) Masal Araştırmaları, Akçağ Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |