TR EN

CITY AND CIVILIZATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TUR321 CITY AND CIVILIZATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, ilk şehirleşme sürecinden başlayarak, geçmişten bugüne bilimsel veriler bağlamında kent, kültür ve medeniyet arasındaki ilişkiyi öğretmek ve dünya şehirlerini tanıtmaktır.
Contents of the Course Unit: Neolitik Dönemden başlayarak ilk şehirleşme hareketleri, şehir, kültür, medeniyet kavramlarının oluşumu ve gelişimi, Batı ve Doğu Medeniyetleri, İslam ve Hristiyan Medeniyetleri, Anadolu’daki şehirler konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Medeniyet, şehir, şehir mimarisi tarihsel kavram ve tanımları açıklar.
İlk şehirleşme oluşumundan başlayarak, farklı medeniyet ve kültürlerin şehrin biçimine yansımasını açıklar.
Şehirleşme hareketinin geçmişten günümüze olan gelişimini, şehirleşmeye olan modern yansımasını artı ve eksileriyle birlikte yorumlar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması, sunum Şehir kelimesinin tanımı, Şehir, Kent, Medine kelimeleri bağlamında şehri değerlendirmek, Tarihte ilk ortaya çıkan şehirler, Çatalhöyük Örneği Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
2 Literatür taraması, sunum Kültür ve Medeniyet tanımları, Medeniyetin Doğuşunda etkin olan faktörler (Coğrafya, İnsan, Toplum,Ekonomi vb), Doğu ve Batı Medeniyetleri, Medeniyetler İttifakı, Medeniyetler Çatışması ve S.P. Huntington Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
3 Literatür taraması, sunum Osmanlı ve İslam Şehri Kimliği, Mimarinin Felsefesi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
4 Literatür taraması, sunum Batı ve Doğu’da Şehir, Medeniyetlerin Biçime Yansıması; Camii, Kilise Mimarisi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
5 Literatür taraması, sunum Selçuklu Medeniyeti ve Konya Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
6 Literatür taraması, sunum Hıristiyanlık Tarihi Açısından Konya (Iconium),Konyalı Hıristiyan Azizler: Aziz Paul, Aziz Timothy, Azize Thekla, Sille ve Aya Elena Kilisesi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
7 Literatür taraması, sunum İlk yerleşim yerlerinden Çatalhöyük, Kilistra, Lystra, Beyşehir Eşrefoğlu Camii Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması, sunum Osmanlı’nın Dibace Kenti: Bursa, Evliya Çelebi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
10 Literatür taraması, sunum Çevre, Tabiat, Ekoloji ve Şehirleşme Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
11 Literatür taraması, sunum İstanbul’un Tarihi, Bizans, Osmanlı eserleri, Aya Sofya, Sultan Ahmet Camii, At Meydanı, Kariye Müzesi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
12 Literatür taraması, sunum İstanbul’un Tarihi, Bizans, Osmanlı eserleri, Aya Sofya, Sultan Ahmet Camii, At Meydanı, Kariye Müzesi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
13 Literatür taraması, sunum Şehir Sosyolojisi Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
14 Literatür taraması, sunum Avrupa Şehirleri Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
15 Literatür taraması, sunum Avrupa Şehirleri Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mumford L. (1938). The Culture of Cities, Harcourt, Brace and company.
Mumford L. (2013). The City In History, Ayrinti Publications.
Konu ile ilgili makaleler

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 4 40
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 5 3 15
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0