Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UIT413 |
RISK MANAGEMENT AND AUDITING |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu derste öğrencilerin, riskin uluslararası işletmecilik ve ticarete olan etkisinin anlaması ve iş yaşamında riskin yönetilebilmesi yeterliliğini kazanması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriğinde, İşletmelerde Risk Yönetimi, İşletmelerde Risklerin Sınıflandırılması, Risk Yönetim Sürecinde Planlama, Risk Yönetim Sürecinde Örgütleme, Risk Yönetim Sürecinde Koordinasyon, İşletmelerde Denetim Fonksiyonu, İşletmelerde Denetimin Risk Yönetimine Katkısı, Risk Yönetim Teknikleri konuları yer almaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İşletmelerdeki risk kavramını ve risk türlerini açıklar, (Explain) (Bloom’s 2) |
Riskin düşürülmesine ilişkin yöntemleri kullanarak uygun risk yönetim tarzını işletmenin durumuna göre seçer, (Choose) (Bloom’s 3) |
İşletmelerdeki denetim fonksiyonun riskin minizime edilmesinde nasıl kullanıldığını açıklar. (Explain) (Bloom’s 2) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Okuma ve kaynak tarama |
Riskin Tanımı |
Anlatım tartışma |
2 |
Okuma ve kaynak tarama |
Risk Yönetimine Giriş |
Anlatım tartışma |
3 |
Okuma ve kaynak tarama |
Risk ile İlişkili Kavramlar ve Risk Sınıflandırması (stratejik, finansal, operasyonel, uyum) |
Anlatım tartışma |
4 |
Okuma ve kaynak tarama |
Yönetsel Açıdan Risklerin Gruplandırılması (sistematik, sistematik olmayan, yönetilebilir, yönetilemez) |
Anlatım tartışma |
5 |
Okuma ve kaynak tarama |
COSO Risk Yönetim Bileşenleri |
Anlatım tartışma |
6 |
Okuma ve kaynak tarama |
COSO Risk Yönetim Bileşenleri |
Anlatım tartışma |
7 |
Okuma ve kaynak tarama |
Organizasyon Yapısı (örgütlenme) |
Anlatım tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma ve kaynak tarama |
Risk yönetim Süreci (planlama) |
Anlatım tartışma |
10 |
Okuma ve kaynak tarama |
Risk yönetim Süreci (planlama) |
Anlatım tartışma |
11 |
Okuma ve kaynak tarama |
Risk yönetim faydaları, başarı faktörleri, kısıtları |
Anlatım tartışma |
12 |
Okuma ve kaynak tarama |
KRY İç Kontrol ve İç Denetim |
Anlatım tartışma |
13 |
Okuma ve kaynak tarama |
İşletmelerde Denetimin Risk Yönetimine Katkısı |
Anlatım tartışma |
14 |
Okuma ve kaynak tarama |
Risk Yönetim Teknikleri |
Anlatım tartışma |
15 |
Okuma ve kaynak tarama |
Risk Yönetimi Uygulama Örneği Üzerinden Tartışma |
Anlatım tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Usul, H. & Mizrahi, R. (2016), Risk Odaklı Denetim, Ankara: Detay Yayınları |
Bolgün, K.E. & Akçay, M.B. (2009), Risk Yönetimi, İstanbul: Scala Yayıncılık |
Arıcan, E. , Risk Yönetimi ve Sigortacılık, Nobel Yayınevi |
Hull, J.C. (2018), Risk Management and Financial Institutions, (5. Edition), John Willey Press |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
List the main features of communication in items.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
5 |
35 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
42 |
0 |
127 |
|
Total Workload of the Course Unit |
127 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|